Welke instrumenten worden gebruikt bij popmuziek?

Ik doe een presentatie over popmuziek en ik dacht: ik kan het beter hier vragen dan eindeloos op internet te zoeken

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet
11.6K

Antwoorden (4)

Het is niet eindeloos zoeken. Het is weten waar je moet zoeken. Tip van mijn begin altijd eerst bij wikipedia.

"Muziekinstrumenten die in de popmuziek worden gebruikt zijn hoofdzakelijk de elektrische gitaar, de basgitaar, drums en de synthesizer."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor popmuziek heb je geen orkest nodig met veel mensen. Dat komt doordat popmuziek een stuk simpeler is. Dat komt ook doordat muzikanten slimme apparaten gebruiken: synthesizer.

Een synthesizer heeft toetsen zoals een piano, maar kan het geluid van elk instrument nadoen. Je kunt op een synthesizer trompet spelen of viool als gitaar, wat je maar wilt. Je kan zelfs drums spelen op de toetsen. Sommige mensen zeggen ook wel eens dat het niet zo mooi klinkt als een echt instrument. Maar voor de popmuzikant maakt dat niet uit. Zij vinden het handig dat ze op één apparaat alles kunnen spelen. Een andere belangrijk instrument is de elektrische gitaar. Die zijn er in alle soorten en maten. In een popgroep zie je er meestal twee. Een `gewone’ gitaar en een bas-gitaar. De bas-gitaar speelt de hele lage tonen die je in een liedje hoort. Je hoort hem meestal niet zo goed, maar hij zorgt er wel voor dat een nummer `lekker’ klinkt. En er zijn ook nog drums. Die zijn heel belangrijk, want die zorgen voor het ritme. Tegenwoordig gebruiken veel muzikanten drumcomputers in plaats van een echte drum. Met een drumcomputer kun je ritmes programmeren. Daarvoor hoef je geen drum te kunnen bespelen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
popmuziek heeft niet zozeer te maken met welke instrumenten er gespeeld wordt maar met commercialisatie van de muziek. net zoals een beetje de fastfoodindustrie tov de gastronomie. er is genoeg popmuziek zonder gitaar en er is ook genoeg underground met synthesizers. dhr jackson werd niet voor niets king of pop genoemd: hij had n groot aandeel in de opkomst van mtv en daarmee het image van muziek. dit was toevallig in de tijd van de opkomst van de synthesizer maar die definieert de muziek niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er kunnen vele instrumenten gebruikt worden, maar ook geen bij het maken van popmuziek.

Een band met instrumenten heeft meestal, een Drummer, een Basgitarist, elektrisch gitaar en soms akoestisch gitaar. en bij sommige nummer een piano/synthesizer.

Zoals ik al zei, het kan ook zonder instrumenten.
Denk bijv. aan een popkoor.

Zoals eerder gezegd, gaat het dus niet om de instrument maar om het commerciele aspect van de muziek.
Verkoopt het naar het publiek en fans?
popmuziek is vaak laagdrempelig om te luisteren of een concert voor te boeken. Terwijl een opera of klassieke muziek of black metal muziek niet voor iedereen weggelegd is.

popmuziek oftewel populaire muziek.
ontstaan in afrika, rhytm n bleus/rock n roll is daar ontstaan en is overgewaaid naar de westerse landen.
Populaire muziek gaat met de tijd mee en verkoopt vaak lekker.

bijgevoegd een video van een goede popkoor die de uitvoering van Toto's, Afrika, zing en zonder gebruik van instrument.