Nee dit is niet bindend !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, dit is niet bindend.
zelfs als je zegt dat je het over wil nemen omdat het bod geaccepteerd is, is het nog niet bindend.

het is wel netjes om als je af laat weten om dit even door te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het is slechts een bod. Iemand kan daar over heen bieden en jouw bod overstemmen als het ware, en de verkoper heeft de keuze al dan niet op jouw bod in te gaan. Zelfs als hij op jouw bod ingaat ben je nog steeds niet verplicht wat te kopen. Je gaat het artikel bekijken en sluit een koop af. pas dan heeft hij vbijvoorbeeld een recht om te zeggen van "dit artikel is tweedehands ( bijvoorbeeld) en alleen maar ruil en geen geld terug garantie. Maar een bod alleen: nee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, je kan je bod ook weer intrekken. Pas als je hetgeen waar je op hebt geboden in overeenstemming vindt met wat je ervan verwacht kun je je bod alsnog overwegen. Op marktplaats kan je overigens erg makkelijk een profiel aanmaken met bijvoorbeeld een gmail adres en zodoende elke identiteit aannemen welke je maar wil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas niet. Bij ebay zijn zowel het aanbod als het bod zelf bindend. Scheelt een hoop fraude.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
JA! Een bod is WEL bindend.

Volgens de Nederlandse wet is er sprake van een koopovereenkomst als er een aanbod is gedaan en dit aanbod is geaccepteerd.

Dit betekent dat als je in de winkel een leuke tas ziet voor 10 euro, dan koop jij die voor 10 euro op het moment dat je hem ziet. De verkoper mag dan niet zeggen dat hij toch 12 euro er voor wilt. Ook niet dat hij hem niet verkoopt. Het aanbod was: een tas voor 10 euro, en jij neemt dat aanbod aan dan is die tas van jou en jou 10 euro van de winkel.

Bij koop op afstand (over het internet, via marktplaats) werkt dit ook zo. Als je de zelfde tas ziet op marktplaats, en je plaats een bod van 10 euro, dan zeg je eigenlijk: "Ik wil die tas wel voor 10 euro kopen."
Op het moment dat de veiler dit bevestigd is die tas van jou en die 10 euro van hem. De tas moet dan alleen nog verzonden worden en de 10 euro moet nog worden overgemaakt, maar de koopovereenkomst is op dat moment gesloten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, Marktplaats heeft in zijn beleidsregels bepaald dat biedingen niet binden zijn. Dit is wat ze er zelf over zeggen:
Biedingen niet bindend
Marktplaats is geen veilingsite, maar een advertentiesite met de mogelijkheid tot bieden. In beginsel is een bod niet bindend en verplicht het u niet tot aan- of verkoop. Dit geldt echter niet indien een adverteerder in zijn advertentie op dit punt uitdrukkelijk andere regels hanteert. Er is geen sluitingstermijn, de advertentie en dus tevens het bod worden verwijderd als de advertentie ouder is dan twee maanden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een bod is niet bindend, ook niet als de vraagprijs geboden wordt.
Het op de markt zetten is een uitnodiging om een bod te doen.
Als er bijvoorbeeld meerdere biedingen zijn, dan is de aanbieder vrij om met een hogere vraagprijs te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee hoor!
in principe kan je iets kopen en toch weer niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag: Is een bod op marktplaats bindend?
Antwoord: Nee. Biedingen zijn niet bindend.

Vraag: Verplicht het accepteren van een bod op marktplaats tot (ver)koop?
Antwoord: Nee. Iedereen mag bieden wat hij wil en elk bod wordt in beginsel geaccepteerd. Een bod kan geweigerd worden of verwijderd/ingetrokken worden.

Vraag: Is een GEACCEPTEERD bod op marktplaats bindend?
Antwoord: Ja, als de verkoper het bod geaccepteerd* heeft

*Met "geaccepteerd" wordt hier bedoeld: verkopende partij heeft (in aparte correspondentie) te kennen gegeven het bod geaccepteerd te hebben. Er is in dat geval een sprake van een bindende koopovereenkomst.

Verduidelijking: Het accepteren van biedingen is wat anders dan een bod accepteren en duidelijk te kennen te geven akkoord te gaan met het geboden bedrag/een bod (wat niet het hoogste bod hoeft te zijn).

Hier is jurisprudentie over: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBMNE:2016:6696

En ja, zoals anderen ook al zeiden, heeft het zin om je gelijk/recht te halen? Meestal niet.