Waarom doet marktplaats niks aan internetoplichting/oplichters?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
2.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze vraag vind ik een beetje onzin, want ze denken echt wel mee met de gebruikers (kopers en verkopers) om oplichting tegen te gaan.

Het beste antwoord

Marktplaats blokkeert een account van een verkoper als er meerdere klachten cq. meldingen binnen komen.
Marktplaats werkt samen met politie Kennermerland in het project Melding Internetoplichting. Een digitale manier om melding te doen van oplichting (let op dit is dus geen officiele aangifte). De politie sluist de meldingen (zonder de privacy gevoelige gegevens uiteraard van de melder) door naar Marktplaats zodat deze maatregelen kan nemen.
De maatregelen die marktplaats neemt is het blokkeren van het verkopersaccount. Maar binnen 5 minuten heeft een verkoper een nieuw emailadres aangemaakt en vervolgens een nieuw account.
Belangrijk dus om bij marktplaats te checken hoe lang iemand actief is. Bij mooie aanbiedingen van iemand die zeer recentelijk gestart is, moet eigenlijk al een alarmbelletje gaan rinkelen.
Helaas blokkeerd Marktplaats niet op IP adres. Maar ook dat zou weinig zin hebben aangezien er veelal gebruik wordt gemaakt van proxyservers (anoniem surfen) of openbare gelegenheden (bibliotheken, scholen, belwinkels etc).
Belangrijk is dus als je denkt te zijn opgelicht op marktplaats (dus betaald voor iets en niets ontvangen) dat je melding doet bij http://www.mijnpolitie.nl. Daarnaast is het goed een website als opgelichtopinternet.nl te checken of een verkoper bekent staat als onbetrouwbaar. Daarnaast is het goed je daar aan te melden als je gedupeerd bent zodat je samen met wellicht andere gedupeerden stappen kan zetten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, omdat markplaats zelf niet echt over gaat,
marktplaats kan wel gegevens door geven aan politie, maar een oplichter zelf naar toe gaan net als de politie dat doen ze niet
dat moet je dan bij de politie melden!
als je op gelicht bent op marktplaats kun je hier dat melden
bij https://www.mijnpolitie.nl/index.shtml

en de politie doet er zelf ook niet altijd wat aan, alleen als de politie er mee klachten en er zin in gaat krijgen!

oke ik hoop dat je hier iets wijzer mee bent geworden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoewel marktplaats zoveel mogelijk doet om oplichters te weren, zie hierboven, blijft het toch je eigen verantwoordelijkheid als je iets koopt of verkoopt. In hun eigen richtlijnen staat ook:

1. Handel de transactie waar mogelijk in persoon af: u weet precies met wie u zaken doet, wat u koopt en u kunt gelijk oversteken. Lees meer
2. Laat uw gezonde verstand spreken en vertrouw op uw gevoel: als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo. Lees meer
3. Maak persoonlijk contact bijvoorbeeld via de telefoon, verifieer de gegevens van de persoon met wie u zaken doet (controleer bijvoorbeeld het bankrekeningnummer via internet) en bewaar alle informatie.
Lees meer
4. Betaal het product via PayPal en uw aankopen zijn in veel gevallen onbeperkt beschermd. Lees meer
5. Wees alert bij kopers en verkopers uit het buitenland (bijvoorbeeld Nigeria): gebruik geen (anonieme) betaalmethoden als Western Union, MoneyGram of cheques en stuur geen producten op voordat het geld op uw rekening staat.
Zie:

http://statisch.marktplaats.nl/help/veilighandelen/

Ik doe zelf alleen maar "zaken" met mensen in persoon. Boter bij de vis, gelijk oversteken.
Als je iets unieks wilt kopen, maar de verkoper zit aan de andere kant van het land, zou ik er zelf toch heen gaan en geen risico nemen.