hoe werkt paypal?

ik heb een netbook en ik wil hem verkopen. Iemand wil hem hebben uit afrika en hij zegt dat hij via paypal wilt betalen en dat ik ook lid moet zijn bij paypal. Ik ben dus lid geworden maar ik weet niet wat ik verder moet doen. Hoe werkt paypal eigenlijk? moet ik mijn naam of zo geven hoe moet hij geld over maken zodat ik zijn post op kan sturen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
2.1K

Antwoorden (6)

Niet mee doorgaan !!!

Paypal is betrouwbaar, maar een netbook vanuit NL naar Afrika verkopen... lijkt mij iets meer dan onbetrouwbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even off topic, maar ik zie helemaal geen roze tuinbroek!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, die heb ik net uitgedaan. Was een beetje warm hier. Zoals je ziet op mijn avatar draag ik op dit moment niets meer dan mijn geboorte-outfit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me niet, dat je er een buil aan kunt vallen, als het geld binnen is kun je het versturen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan weer teruggeboekt worden. Het is een heel veel voorkomend probleem in PayPal land.
Cryofiel
13 jaar geleden
Niet alleen bij Paypal, ook bij gewone bankrekeningen.
ik heb ook paypall,
ze hebben alleen je email adres nodig die je bij paypall hebt bevestigd,
als het goed is heb je ook van paypall 1 cent ofzo gekregen op je bankrekening nummer, daarmee controleren ze of de dingen kloppen en jij weet het dan ook zeker.

ik krijg wel eens geld op paypall ze hebben dan alleen mijn mail adres nodig en verder niks.
zodra het geld op paypal staat kan je het overboeken naar je bank en dat duurt bij mij altijd presies 3 werkdagen.

Toegevoegd na 1 minuut:
ik zou wel even wachten met versturen van het pakje, je moet eerst het geld op paypal hebben daarna pas versturen, zeker als het wat duurdere dingen zijn
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Nope - ook al heb je het geld, dan nog kan dat geld een paar weken later worden teruggehaald door de bank waar het vandaan kwam. Zie mijn antwoord voor uitleg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
idd, komt vaak voor met gestolen creditcards!
rebecca
13 jaar geleden
ow okee, gelukkig geen ervaring mee gehad :)
ik werk hooguit met dingen van een tientje
Cryofiel
13 jaar geleden
HIJ kan dat niet terughalen - maar de *bank* wel. Zie mijn antwoord, en het antwoord van wijnstein. Hij maakt het geld over vanaf een ongedekte cheque, of door een gestolen kredietkaart te gebruiken. De benadeelde bank zal dat geld dan terughalen. Desnoods sta jij dan rood op je Paypal-rekening, en krijg je daar nog een boete voor van Paypal - da's dan jouw probleem, de oplichter maakt zich daar geen zorgen over.
Cryofiel
13 jaar geleden
Zie mijn antwoord. Als ik geld naar jou wil overmaken via Paypal, en ik ben natuurlijk uitermate betrouwbaar, dan log ik in op mijn Paypal, en maak ik geld over naar (bijvoorbeeld) fleur97@gmail.com . Het geld wordt dan door Paypal overgemaakt van mijn Paypalrekening naar de jouwe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fleur97, ik sluit me aan bij cryofiel, Wijnstein. Doe het niet! Ook al heb je het geld ontvangen! Ongedekte checks worden soms na 3 maanden zelfs nog teruggeeist van je rekening. En dan heb je allang je laptop verstuurd, en zie je niet meer terug!
Ik heb alleen maar dingen gekocht via Paypal en het is mijn ervaring, dat de verkopen binnen de kortste keren bericht krijgt, dat je hebt betaald. Vorig jaar een horloge gekocht in Engeland en binnen een half uur had ik al bericht van de verkoper, dat het geld was gestort. Ik zou dus iig afwachten tot je bericht hebt ontvangen dat er is betaald!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het probleem is dat uit dergelijke landen de betaling niet geverifieerd kan worden. Later blijkt de cheque ongedekt te zijn, en kan je dus naar je geld fluiten.
Het is niet zeker, maar er is een goede kans dat je je netbook kwijt bent en er niets voor zult ontvangen.

Goed, eerst: hoe werkt Paypal. Dat werkt met emailadressen. Als jij de ander het emailadres geeft waaronder je bij Paypal bekend bent, kan die ander via Paypal geld overmaken naar jouw Paypal-rekening.

Dit betekent echter, dat je jouw emailadres aan die onbekende moet geven. Je loopt het gevaar, dat die ander jouw adres zal doorverkopen aan spammers.

Maar dat is het minste gevaar. Het grotere gevaar is, dat de koper daadwerkelijk geld overmaakt naar jouw Paypal-rekening. Jij ziet dat het geld er is, en je stuurt dus je netbook op.

Een paar weken later blijkt dat de bank het geld van jouw Paypal-rekening terugboekt. Je bent dan zowel je netbook als je geld kwijt.

De truc die vaak wordt gebruikt, is dat de betaling wordt gedaan vanaf een ongedekte cheque. Dat is een cheque die echt lijkt, maar waar de bank niets aan heeft.

Een bank die een ongedekte cheque ontvangt, gaat er eerst van uit dat de betaler te goeder trouw is. De bank maakt het geld over.

Daarna gaat de bank de cheque innen. Pas dan blijkt dat de cheque ongedekt is. Omdat de bank het geld niet kan innen, halen ze het reeds aan jou overgemaakte bedrag terug. Er is niets dat jij daartegen kunt doen.

Pas dus erg op met dit soort handeltjes.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 idd, ook de strekking van mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik merk wel,dat ik veel te goed van vertrouwen ben!
Voor je deze verkoop doorzet:

Verdiep je even in de Nigerian 419 Fraud. Dit lijkt een beetje hierop en ik durf er bijna mijn handen voor in het vuuur te steken dat dit hier aan de hand is.

Laat me raden: via marktplaats ben je met iemand in contact gekomen die je een superprijs wil betalen?

Oke, het antwoord op je vraag:

paypal werkt als volgt:
Jij verkoopt iets, je stuurt de koper een verzoek om geld.

De verkoper betaald, en jij krijgt per mail een bevestiging van paypal.

So far so good, als je al een authentieke (dus echt van PP afkomstige) bevestiging hebt gekregen.

Mocht er inderdaad via PP betaald zijn dan zie je dit in je overzicht.

Maar nu komt de 'snack': een betaling via PP kan teruggedraaid worden door verschillende redenen (oa stornering, niet af te schrijhven bedrag, geweigerde creditcard of stornering van een creditcardafschhrijving (gestolen?).

Als laatste zou je je moeten afvragen waarom een afrikaan een tweedehands laptop zou kopen in NL, met alle transportgevaren en risico's van dien terwijl ze daar ook niet echt duur zijn.

Mijn tip: wacht op die ene koper die jou via je bankrekening wil betalen of contant als ie je netbook ophaalt.

Als laatste: het is niet helemaal het antwoord waar je om vroeg, maar hopelijk rinkelen nu wel de alarmbellen bij je!

Succes met je overwegingen.

groet Wijnstein
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik merk wel,dat ik veel te goed van vertrouwen ben!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De verkoper betaald? Dat heb je vast niet zo bedoeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je bent scherp :-) de koper uiteraard...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed om dat te zien Fleur!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uiteindelijk betaalt de verkoper dus wel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uiteindelijk wel ja, en dan ben je wel van je notebook af :-) @ fleur: ik denk dat je een verstandig besluit aan het nemen bent!
AFRIKA??? NIET DOEN!!!!

deze gasten verkopen zogenaamd honden, katten, kopen camera's uggs, bieden banen aan en zijn met vele. neppen mensen in nederland maar ook bij de buurlanden niet onbekend. honderden verkoopsites zijn vervuild met hun ads en velen worden opgelicht.
negeria en kameroen komen ze vandaan.

(zie link voor werkwijze van die lui)

zoveel dat het een vermelding waard is in wikipedia

die dingen hebben ze daar ook dus het is niet aantrekkelijk om er een te laten overkomen uit een ander land, tenslotte weet je niet wat je krijgt.

wil je een link naar een ad van die gasten? zoek ik er zo een op voor je. reageer erop en misschien zie je wat bekende kenmerken

Toegevoegd na 6 minuten:
hier een link naar die lui...verse ad (had ik al verteld dat ze zeer actief waren)
het nederlands hebben ze nog niet onder de knie

gratis hondjes, reageer maar, ze zitten in het buitenland, geld over maken voor de vlucht en staan binnen 1 dag voor je deur. super vertrouwelijke info over vluchtnummers, bankgegeven en ga zo maar door (onder tussen ben je wel genaaid....)

http://link.marktplaats.nl/424091756

test het maar eens uit, doe of je nergens van weet....

Toegevoegd na 11 minuten:
http://link.marktplaats.nl/424054176
nog 1 (hoge bod word geplaatst zodra iemand als het in de smiezen andere biedingen zijn dan niet meer mogelijk :)