ik heb een laptop gevonden op de bus er staat nergens een adres op of zo. kan ik zelf die laptop gaan gebruiken op internet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
2.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat vind je hier nu zelf van???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat zou jij je laptop missen als jij hem kwijt was
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoort deze vraag niet ergens bij samenleving ofzo? En ik neem ook aan dat je zelf begrijpt hoe je zou moeten handelen: op de een of andere manier dat ding bij de rechtmatige eigenaar zien te krijgen. Via de politie is een goede optie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had meteen door dat je hem gestolen had.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ho ho, nu ga je een stap te ver hoor!

Antwoorden (8)

Nee, je moet deze naar de politie brengen en zeggen waar je hem bent kwijtgeraakt. Als de eigenaar dan naar de politie gaat om aangifte te doen, kan hij zijn eigen laptop terug krijgen.

Ik neem aan dat jij dat ook wel zo prettig zou vinden als jij hem kwijt zou zijn. ;)

Toegevoegd na 17 uur:
Waar je hem bent kwijtgeraakt = waar je hem hebt gevonden.

Als je hem afgeeft bij de politie, kun je aangeven (geloof ik) dat je hem terug wil als niemand aangifte heeft gedaan van vermissing van die laptop. Dan mag je hem wel zelf houden en gaan gebruiken.

En je kunt inderdaad ook een vindersloon krijgen. (Ga er niet van uit, maar het is goed mogelijk.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
of je kan het aangeven bij je buschauffeur, zodat die het bij gevonden voorwerpen kan bewaren mocht iemand er nog om vragen.

je neemt niet zomaar iemand anders zijn eigendommen mee om het klakkeloos zelf te gaan gebruiken, beetje gezond verstand gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt twee dingen ermee doen:
1) Hem naar de politie brengen als gevonden voorwerp
2) Hem aanzetten en proberen de gegevens van de eigenaar te achterhalen via gegevens op de laptop. Hij/zij zal je dankbaar zijn.
escape
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hang ook nog een briefje op het bushokje. Wel even checken of het de rechtmatige eigenaar is, door even wat specifieke eigenschappen van de laptop te vragen!
Je kan aangifte doen op www.doormijgevonden.nl
Het is aan te raden eerst een foto te maken van de laptop. Op deze site staan ook de voorwaarden. Stel ook de afdeling gevondenvoorwerpen van de politie op de hoogte. Afgeven bij het politiebureau zou ik niet doen dan gaat die op de stapel en als hij niet wordt af gehaald komt hij op een verkoping of zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent wettelijk zelfs verplicht, om bij de politie te melden, dat je iets gevonden hebt. Doe je dit niet, dan maak je je schuldig aan het strafbare feit verduistering, artikel 321 Wetboek van Strafrecht.

Het is best mogelijk dat er een traceersysteem op de computer is geinstalleerd. Als je de computer aansluit op internet worden onder andere je IP adres verzonden. Voorkom dus dat je in de problemen komt en meld de vondst bij de politie.

Bij gevonden voorwerpen kun je er trouwen voor kiezen, of je ze afgeeft bij de politie of dat je ze onder je houdt. Bij het afgeven verlies je alle rechten op het goed, als je het onder je houdt, wordt je vanzelf na een jaar de wettige eigenaar, mocht niemand in de tussentijd het goed hebben geclaimd.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Nooit aan de politie of de buschauffeur afgeven, natuurlijk.
Grote kans dat die 'm zelf achteroverdrukken.
Gewoon de busmaatschappij bellen en je nummer doorgeven voor als de eigenaar het bedrijf belt of zijn laptop is gevonden.
Telefoontje afwachten en checken of het idd de eigenaar is die zich meldt: wanneer en waar kwijtgeraakt, merk en ander kenmerken van de laptop. Pas afgeven als alles klopt.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
precies! Zo zou ik het ook doen.
wat niet van mij is,breng ik naar het pol buro,of meld het via internet.zet een advertentie in de lokale krant,en je maakt er iemand gelukkig mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij die laptop hebt gevonden, dan moet je daar melding van maken op het politiebureau. Je mag de laptop thuis houden tot de gene van wie de laptop is aangifte komt doen van zijn of haar laptop. Wanneer de politie kijkt of er overeenkomsten zijn met jou melding en de aangifte van die laptop, dan zullen ze je contacten en vragen naar het bureau te komen of de eigenaar het adres van je huis geven zodat hij komt kijken of het idd de laptop is die hij kwijt is geraakt. Zo ja, dan wordt dat op het bureau afgehandeld, zo niet houdt je hem thuis tot de eigenaar is gevonden. Volgens mij is het zelf zo, dat naar een jaar, mag je de laptop houden

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je de laptop achter laat na het melden van gevonden laptop, dan ben je de laptop sowieso kwijt, je krijgt het niet terug als je hem achterlaat...