Wie controleert Google?

Een Goede Vraag is binnen 5 minuten terug te vinden op Google. Je krijgt als het ware antwoord op je eigen vraag.

Google slaat ons gade via streetview en het indexeren van onze foto's die we digitaal laten slingeren. Google doet onderzoek naar gedrag thuis door het analyseren van het gedrag van apparaten in het huis (zie het artikel in Computer "Home Activity Recognition" waarin medewerkers van Amerikaanse Universiteiren én een medewerker van Google aan werkten: http://jimjansen.blogspot.com/2008/11/home-activity-recognition-aka-google.html

Waarom niemand protesteert is omdat Google er altijd relevante diensten aan weet te koppelen. Google wordt echter beter en machtiger om alle informatie op te slaan en te combineren tot relevante en zeer nuttige diensten. Dat heeft wel een keerzijde. Google inventariseert alle informatie die het maar kan vinden en zegt hier heel netjes mee om te gaan. Hiermee zoekt het wel de grenzen op van de privacy:
- Want wat als de gegevens in vekeerde handen vallen?
- Wat als de geheime en steeds ingewikkeldere algortithmes worden beinvloed om bepaalde zoekresultaten bovenaan te krijgen?
- Wat als door de recessie Google door de aandeelhouders wordt gedwongen om bepaalde gegevens te combineren en door te geven t.b.v. marketing?

Kortom, wie controleert Google? Ik ben benieuwd naar jullie reacties over dit onderwerp.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet
1.2K

Het beste antwoord

Qui(s) custodiet ipsos custodes ; ofwel wie bewaakt de bewaker. Een goede vraag die vermoedelijk in heel veel gevallen een vraag zal blijven.
In een doorsnee samenleving is het de democratie uiteindelijk die die functie heeft of zou moeten hebben ; met het rode potlood of desnoods met de voeten laat je zien wat je van de 'baas' vindt, maar dat kan ook alleen maar in een echte democratie - voor zover die bestaat. In andere staatsvormen is het wapen ook een optie.

Maar is Internet wel een democratie ?? Wie is er eigenlijk de baas ?? Wie verzamelt al die informatie en met welk doel, en is een eventueel goed doel voldoende reden als er later misschien minder goede doelen bij kunnen komen ??

Omdat het Internet op dit moment in grote lijnen een uitvinding en gebruiksartikel is van de Westerse democratische wereld, hebben we wellicht de indruk dat het een groot democratisch netwerk is waarin iedereen evenveel te zeggen heeft - en is het in de praktijk vermoedelijk net als de meeste westerse landen vooral het geld / de markt die bepaalt welke kant het wérkelijk opgaat, en leven we ook op internet in een illusie van vrijheid die er helemaal niet is.

En ik vind de resultaten vandeze site inderdaad wel HEEL erg snel op Google bovenkomen inderdaad ; onmenselijk snel bijna. Daar gat vast en hele hoop geld in om......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Marleen. Dank je wel voor je visie. Alvast een +1 Voor Google geldt wel degelijk "Wie bewaakt de bewaker" omdat ik er vanuit ga dat Google er niet op uit is om onze gegevens te misbruiken. Dat betekent niet dat de gegevens niet misbruikt kúnnen worden. Ik ben het alleen niet met je eens dat Internet iets is van de westerse samenleving. In China gaan dagelijks meer en meer mensen gebruik maken van internet. Heel Banagalore (India) leeft zo langzermhand van diensten die via het internet worden aangeboden (welliswaar aan Westerse landen). Maar als je nu googled krijg je alleen Westerse gegevens te zien. Simpelweg omdat wij niet Thais of chinees makkelijk kunnen lezen. Maar ook daar is Google mee aan het werk. Het zal ook mogelijk worden een zoelkopdracht in het Nederlands op te stellen, waarbij wereldwijd wordt gezocht en waarbij enpassant de websites en documenten in een vreemde taal worden vertaald en doorzocht. Daar is Google hard mee bezig. Dan bepaalt één bedrijf de ontsluiting van alle informatie. Dat is best zorgwekkend, want we zijn er straks allemaal van afhankelijk.

Andere antwoorden (3)

Google doet dat alleen en de centen is het middel...

Macht corrumpeert en absolute macht corrumpeert absoluut, en dat geldt ook voor Google...

Het is gewoon een kwestie van tijd dat ook Google als een bedreiging voor de wereldvrede gezien gaat worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Xinix, maar wat is dan je antwoord op de vraag "wie google controleert"? En waarom zou macht altijd corrumperen? Het lastige is dat Google naar mijn mening een heel leuk en net bedrijf is en waarschijnlijk niet uit de intentie handelt om absolute macht te krijgen. Niet voor niets is hun motto om niet "evil" te zijn. De vraag is wat er gebeurt als de adverteerders zelf de macht in handen krijgen, of als er Google medewerkers van het pad af raken.
Ik kwam hier net een interessant artikel over tegen.

Vooral dit deel geeft antwoord op je vraag:

"Het zit verborgen in de stijl van Google. Puur en simpel. Wit en woorden, niets meer. De sullige merknaam zet de toon. Hier valt niets van te duchten. Google is je beste vriend."

en:

"Wie controleert Google? Zelf zijn we te laks. Zolang Google streeft naar gemak voor ons en winst voor zichzelf zitten we nergens mee. Als een kwaadwillende macht zich toegang verschaft tot al die briljant geordende informatie ontpopt onze beste vriend zich als een boze grote broer."

Toegevoegd op 01-06-2009 11:37:00
Ik denk dat we idd erop vertrouwen dat er met alle informatie niets slechts gebeurd. Hetzelfde doen we bij alle registraties voor diverse andere websites. Digitaal je ergens registreren is toch anders dan jezelf op papier bij een instantie registreren en je handtekening zetten.

We zijn ons te weinig bewust van de gevaren. Ook het "lief ogende" Google maakt hier profijt van. Zoals je aangeeft wordt de klant naar hun wenken behandeld en waarom zou je dan als klant argwaan krijgen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens biertje. Wij geven zelf de macht weg en krijgen er ontzettende nuttige zaken voor terug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.thechurchofgoogle.org/Scripture/Proof_Google_Is_God.html ;o)
De enige die het internet kan controleren en daarmee dus ook google is sinds kort Barack Obama. Maar wat ik recentelijk gelezen heb is dat de VS van deze verantwoordelijkheid af willen...

Ik denk verder niet dat google te controleren is. Want google is net zo groot als het world wide web...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Starrbless Mee eens, maar Google is niet alleen de verantwoordelijkheid van de VS. En wat mij betreft mag Google doen wat ze doen. Ze doen dat m.i. eerlijk en open, maar niet geheel transparant. Ik merk dat Google steeds meer ons collectieve brein gaat worden. In discussies op GV zie je ook vaak in reacties dat als het niet op Google te vinden is het dan niet waar is.