Opnames in de klas. Moet dit strenger gestraft worden?

Steeds vaker duiken opnames van leerling op www.youtube.com etc. op, waarbij docenten gefilmd worden. Ik vind de gedachte al verwerpelijk en het is ook een van mijn grootste angsten in het onderwijs.

De reden (dan hoeft die niet gevraagd te worden) is dat je als docent toch in een andere functie zit dan het dagelijkse leven. Wat er in de klas gebeurt, hoeft niet de hele wereld over, vooral niet daar het vaak om afgesproken of opgezette filmpjes gaat, waarbij de docent in een slecht daglicht komt.

Leerlingen komen daar vrij eenvoudig vanaf. Moet hier een strenge straf op komen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

ja zeker. zelfs ik als leerling vind het triest, laag, onvolwassen en kinderachtig gedrag om ervoor te zorgen dat de ene leerling de leraar uitlokt en dan de ander dat filmt ik vind dat het (zoals op het moment in canada word gedaan) dat het gestraft moet worden met een schorsing en als de persoon al eerder dit soort dingen heeft gedaan (ligt er aan hoe erg) verwijdering
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik zou zeggen: mobiel mag niet mee in de klas. Ik heb het mijn hele schooltijd zonder gedaan, is best te doen hoor.

En anders: ja, zeer strenge straf op filmen in de klas, precies om de redenen die jij beschrijft. Ik vind het zeer asociaal gedrag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een oplossing is cameratoezicht in elke klas voor elke leerling, maar of dat ook een echte oplossing is weet ik dan weer niet...
Straffen is in mijn optiek geen oplossing, maar ik weet ook niet wat dan wel een echte oplossing is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt wel grappig: Om opnames in de klas tegen te gaan een camera plaatsen... :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja hé maar is wel effectief, want als er een film uitlekt, dan zoek je de klasse-opname en je hebt de dader..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En je kunt misschien de uitlokking die er vooraf aan is gegaan achterhalen!
Absoluut...

Gelijk goed straffen die handel. Anders leren ze het nooit...

Maar het geeft ook aan hoe weinig respect een docent geniet onder de leerlingen...

Is het niet zo dat een docent onderwijs geeft en dat een leerling hiervan probeerd te leren. En wat je dan vaak ziet op dergelijke filmpjes gaat het geen eens over het onderwijs...

Het is gewoon een kwestie van geweldpleging. En dit moet je gewoon straffen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Strenger dan wat? Ik zie niet in waarom daar überhaupt een straf op zou moeten staan. Laat ze lekker filmen. Als dat éen van je grootste angsten is, moet je je misschien eens afvragen waarom dat zo is en wat je te verbergen hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat dacht ik in eerste instantie ook maar ik snap wel dat een docent geen doorsnee baan heeft. en er soms weleens helemaal doorheen zit.
Niet alleen de leraren maar ook anderen moeten beschermd worden hierin.
Misschien is het goed om een soort van censuur in te voeren. Dus verplicht stellen dat de eigenaar van de site vooraf een controle uitvoert op datgene wat er wordt geplaatst. Dan wordt het ook mogelijk om bijvoorbeeld mensen onherkenbaar te maken. Een heleboel sites werken al zo om bagger tegen te gaan.

Wat die strenge straf betreft, vind ik moeilijk. Het is zo afhankelijk van de situatie.

Toegevoegd op 23-05-2009 10:28:40
En ja, geen mobiel mee de klas in of in elk geval uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in principe wel, als het gaat om filmpjes waarbij de docent uitgedaagd tot fysiek geweld. aan de andere kant geeft het wel een beeld van hoe het er in huidige onderwijs systeem toegaat. straffen maakt leerlingen alleen inventiever lijkt mij.
(goeie vraag overigens)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mobieltjes bij de voordeur parkeren lijkt me.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het een vorm van zinloos geweld. Het punt is namelijk dat de leraar bij zoiets altijd slachtoffer is en altijd aan het kortste eind zal trekken. En dan zijn er ook nog mensen (die geen idee hebben van de machtspositie die een groep leerlingen kan innemen) die zullen beweren dat die man of vrouw dan wel geen goede leraar zal zijn als leerlingen zo samenspannen.
Hoe om te gaan met mobieltjes is voor onderwijsmensen een groot probleem. Veel scholen worstelen hiermee en zoeken naar een oplossing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast goed onderwijs komen op onze scholen helaas ook echte misstanden voor. Dat was toen ik op school zat al, en dat is nu nog zo. Toen ik op school zat, werden misstanden als zogenaamde 'incidenten' onder het tapijt geveegd. Nu wordt dat nog steeds geprobeerd, maar gelukkig hebben de leerlingen nu de mogelijkheid om wat er gebeurt te documenteren.

Ja, kinderen kunnen etters zijn. Ze kunnen het bloed onder je nagels vandaan halen. Soms zou je ze met de koppen tegen elkaar willen slaan of ze met hun hoofd in een cementemmer willen stoppen, en soms zou je haast willen dat ze elkaar gewoon afmaken als ze wéér een vechtpartij beginnen.

Heel erg allemaal. Maar ik heb nieuws voor docenten en surveillanten: daarmee omgaan is onderdeel van je werk. Je weet dat pubers hun omgeving uitproberen, ze zullen dus proberen je uit de tent te lokken. En hoe ver ze daarin ook gaan, fysiek geweld tegen een leerling is *nooit* goe te praten. En je weet dat er tussen leerlingen onderling geweld voorkomt en dat het jouw taak is om in te grijpen, het op zijn beloop laten is *nooit* goed te praten.

En die filmpjes die op internet verschijnen van dit soort wantoestanden? Ik vind ze geweldig. 'Incidenten' kunnen niet meer onder het tapijt geveegd worden, iedereen kan nu zien wat de realiteit op veel scholen is. Het enige wat je bereikt met een verbod en straffen, is dat de beelden van wat er op scholen sowieso gebeurt ons onthouden worden, zodat we allemaal weer in het sprookje kunnen geloven dat scholen zo'n 'veilige' omgeving zijn. Lekker met zijn allen met onze kop in het zand, en intussen wel onze kinderen naar die situatie sturen.