Waarom heeft Engeland www.name.co.uk?

Wat doet die co ertussen? Het is toch veel fijner als het gewoon www.name.uk is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet
5.8K

Het beste antwoord

Dit wist ik ook niet, goeie vraag!

Knip en plak...

Dat is een keuze geweest van de Britse overheid. 'CO' staat voor commercieel en 'UK' staat natuurlijk voor United Kingdom. Zo heb je ook domeinen als www.site.gov.uk, waar gov voor government (overheid) staat.
.COM domeinen zijn niet Amerikaans, al denken veel mensen dit wel...COM staat voor commerce (commercieel). En er zijn wel degelijk sites die op.US eindigen. Alleen is de.COM domeinnaam in de loop van de tijd helemaal 'Veramerikaanst'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt beer, maar nu weet ik nog steeds niet waarom www.name.uk niet kan/ mag bestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, maakt onze eigen regering wel eens logische beslissingen dan? Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan :p
Lijkt me meer een reden om bedrijfsleven (commercie) en overheid permanent te scheiden door er .co.uk of .gov.uk als internet adres van te maken.
Zoals er ook staat, het is een keuze geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en een sterk potentieel laten liggen?
toch raar is dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom vindt je dan dat ze een sterk potentieel laten liggen? Voor grote landen is het juist duidelijker om een extra scheiding van 'soorten' sites te behouden. Ook weet je dan sneller met wat voor site je te maken hebt. Officieel met een overheids-site of met 1 of andere commerciële uitbuiter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat onderscheid is twijfelachtig.
jij en ik kunnen gewoon een .co.uk aanmaken
Maar ik begin in te zien dat je wel eens helemaal gelijk kan hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij kunnen wel een .co.uk aanmaken maar geen .gov.uk, dus is het wel degelijk een veilig onderscheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap wel wat je bedoelt, ik vind hun adressen niet echt makkelijk te onthouden ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat "co" wordt ook gebruikt in Nieuw-Zeeland, zoals deze nieuwssites: http://www.stuff.co.nz/
http://www.nzherald.co.nz/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En in volgende landen komen ook nog dubbele combinaties voor .co.at en .or.at - Oostenrijk
.or.at
.com.es - Spanje
.com.mt - Malta
.com.pt - Portugal
.com.ro - Roemenië
.com.tr - Turkije
.com.ar - Argentinië
.com.cn en .org.cn en .net.cn - China
.co.il - Israel
.*.in - India
.com.mx en .net.mx - Mexico
.com.pk - Pakistan
.co.nz en .net.nz - Nieuw Zeeland
.com.tw - Taiwan
.co.za - Zuid Afrika En ja ik zat me even te vervelen haha :-)

Andere antwoorden (3)

Heeft misschien te maken met het feit dat de UK uit meerdere landen bestaat zoals Engeland en Schotland
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In toevoeging eerder gegeven antwoord..

Domeinen met een land extentie worden in principe door de overheid van het land beheert, welke ook aan kunnen geven hoe de namen uitgegeven mogen worden. Niet alleen de UK heeft een .co.uk structuur. Ook bv australie doet dit.

Het grote voordeel is dat je een odnerscheid kan maken tussen prive namen, commerciele namen, publieke diensten ed. terwijl je ook weet in welk land het gevestigd is. Door direct de .nl domeinen vrijte geven heb je die mogelijkheid in Nederland niet.

bv. enschede.oh.nl zou een mogelijikheid zijn voor de overheids site van Enschede.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om dit te begrijpen moet je de geschiedenis van het internet bekijken.
Internet werd uitgevonden in de USA. Eerst had men helemaal niet het idee landencodes te gebruiken, maar deed men categorieën, zoals .com voor companies, .gov voor government, .ac voor acedemisch. Toen het internet zich uit ging bereiden, ging men landencodes gebruiken. De USA is ze nooit gaan gebruiken, er is niet zoiets als .us. De Engelsen vonden echter het idee van categorieën handiger, maar landencodes waren nu de standaard, dus besloten ze te combineren.
Waarschijnlijk veranderen ze het nu niet omdat dat altijd meer gedoe is, en de meeste Engelsen zijn het gewend.