Waarom kost het geld om iets te winnen?

Ik heb meegedaan aan een zogenaamde prijsvraag van de nieuwe film Sint (op de officiële website), vervolgens mag je kiezen uit een aantal kado's en moet je uiteindelijk toch verzendkosten betalen voor je gewonnen "prijs". Kan dit zomaar? Dan win je toch niet iets, maar koop je het?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

De feitelijke bedoeling van elke loterij is om geld te verdienen. Of direct door inleggeld of indirect omdat er reclame aan is verbonden. Het is dus van belang dat de deelnemer zijn eigen prijs betaald. Maar bij grote prijzen gaat dat verhaal maar voor een heel klein deel op, alleen de winkans is dan wel erg beperkt.

Er zijn verschillende constructies van loterijen. De gesponsorde, waarbij de sponsor een prijs te beschikking stelt. Dit is natuurlijk reclame en is puur bedoeld voor de naamsbekendheid en zo klanten aan te trekken en dus geld te verdienen.

De bekende gokloterijen waarbij je geld moet betalen om mee te mogen doen. Uit dat geld worden de prijzen gekocht en de winkans is buitengewoon klein in tegenoverstelling van de winst die buitengewoon hoog is.

Het is overigens geen wet van meden en persen. Bij kleine plaatselijke sponsor loterijen kan je inderdaad iets volkomen gratis winnen.

Echter bij de vele websites zoals je in je vraag ook al aanhaalt gaat het om commerciele loterijen die volledig om de winst draaien of gegevens willen inwinnen die voor grof geld worden verkocht aan belanghebbende reclamebureau's. (en soms criminelen) Hierbij moet de deelname zo hoog mogelijk zijn, mag het de deelnemer zogenaamd niets kosten en moet het zo goedkoop mogelijk worden georganiseerd. En dat is via internet met made in china flutprut als prijs waar je de verzendkosten ook nog eens voor moet betalen. (die de kosten van de prijs ruimschoots dekken)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is ook verschrikkelijk onzinnig, en ik vermoed dat het dan ook wel een bar klein pruts-prijsje zal zijn. Want als je een LCD TV hebt gewonnen, of een set DVD's dan kunnen ze echt die verzendkosten ook zelf wel betalen.

Als je een balpen hebt gewonnen, dan betaal je die pen gewoon zelf, en kun je er beter een kopen. Niet meedoen aan die flauwe kul, of de prijs moet de verzendkosten echt meer dan waard zijn.

Toegevoegd na 9 minuten:
Nou ik kon het niet laten en ben het ook eens even gaan proberen. Ik heb namelijk dringend een nieuwe BMW nodig, en je weet maar nooit.

Eerst email adres invullen, dan pakje kiezen, en ja hoor:
ik heb inderdaad iets gewonnen!! Wat dat is wordt niet gezegd, en om dat te weten te komen, moet ik mijn hele hebben en houwen invullen, geboortedatum, naam, adres, en ga zo maar door. Ze hoeven nog nèt niet het bedrag van mijn belastingaanslag over 2009 te weten. Ik was daar dus heel snel weer weg.
Ik vind het oplichterij, maar ik hoop echt dat jij een mooie prijs hebt gewonnen. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus! Ik ga echt geen 3 euro verzendkosten betalen voor een gewonnen balpen ik in de winkel voor 1,50 ook wel kan kopen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pen = 10 cent weet niet waar jij je pennen haalt lol
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha ;-)
Mijn pennen kosten ongeveer 60 cent bij Bruna.
STABILO point 88 fine 0,4.
Een fijnschrijver, en hij schrijft inderdaad heel fijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken meerdere van dat soort sites, maat onderbroek, penislengte, schoenmaat en vooral je verzekeringen en inkomen willen ze weten. In werkelijkheid vissen ze naar gegevens die worden verkocht aan reclamebureaus. Gouden handel is dat. Ze mogen geen ongeadresseerde reclame meer versturen, maar nu hebben ze een adres. Ik heb het op verschillende sites eens geprobeerd met een apart hiervoor aangemaakt hotmail adres. Binnen 3 weken kreeg ik ladingen mail van organisaties en sites die ik helemaal niet ken en waar ik ineens de beste klant was. Ergo, die gegevens zijn dus doorverkocht.