Mag je copieeren en plakken op internet voor artikelen op je weblog?

Dus even wat artikelen overnemen van anderen? Mag dat eigenlijk wel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
1.7K

Het beste antwoord

Nee. Dat mag niet 'zomaar'.

Sommige sites hebben nadrukkelijk aangegeven dat het niet mag. Anderen dat het wel mag. Als er niets aangegeven is, mag je geen spul copieren en te doen alsof het jouw werk is. Dat heet plagiaat en is zowaar strafbaar.

Als je dingen over wilt nemen is het verstandig om dit te doen inclusief duidelijke vermelding waar het vandaan komt. Om helemaal zeker te zijn kan je de eigenaar van de website een berichtje sturen met de vraag of je eea op jouw website mag gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Nee, want op dat moment maak je inbreuk op auteursrechten. Je kunt wel toestemming vragen of doorlinken naar de originele bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee!

Het overnemen van complete artikelen zonder toestemming van de auteur is een inbreuk op het auteursrecht. Oók als je het met bronverwijzing doet.

Wat wel mag, is citeren. Dat betekent dat je als ondersteuning van een eigen tekst een klein stuk van andermans tekst gebruikt, met bronvermelding.

De wiki-artikelen over auteursrecht en citaatrecht zijn behoorlijk goed, zie bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Auteursrecht (ook bekend als copyright) is het recht van de maker of een eventuele rechtverkrijgende van een werk van literatuur, wetenschap of kunst om te bepalen hoe, waar en wanneer zijn werk wordt openbaar gemaakt of verveelvoudigd. Het auteursrecht ontstaat van rechtswege. Men hoeft niets te deponeren of te registreren.
Volgens: Wikipedia.

In boeken staat het er altijd bij: niets uit deze uitgave mag worden gekopieerd .....etc. etc.

Maar als het er niet bij staat, dan geldt dat dus ook.
Het geldt voor foto's, maar ook voor artikelen.

Je mag wel linken.
Maar niet een ander z'n tekst jatten.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.goeievraag.nl/vraag/zomaar-teksten-internet-kopieren-plakken.46313

Lees ook dit. Antwoorden op dezelfde vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, mits vermelding naar de originele bron?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op onderstaande website (waar alles over auteursrecht te vinden is) staat bij veel gestelde vragen:

5. Mag ik kopiëren?
Ja. In de wet staat dat u voor eigen oefening, studie of gebruik een enkel exemplaar (kopie) mag maken. De nadruk ligt op eigen . U mag ook een kopie maken in opdracht van iemand anders die dat dan zelf gaat gebruiken (uw moeder kan u bijv. vragen een artikel te fotokopiëren zodat zij het ook kan lezen).
Bij muziek en film is dit anders, daar mag u UITSLUITEND voor uzelf een kopie maken. Een kopie voor een ander, of dat nu gratis of tegen betaling is en wel of niet op verzoek, mag niet.

6. Is het auteursrecht online anders dan offline?
Nee, de Auteurswet geeft nu eenmaal een algemene regeling van het auteursrecht en maakt dus geen enkel onderscheid. Wat offline geldt, geldt dus ook online. Zo mag u bijvoorbeeld - onder dezelfde voorwaarden als offline - een privé-kopie (een vorm van verveelvoudigen) maken van werken die op het internet staan. Maar let op: het is niet toegestaan om werken openbaar te maken. Als u bijvoorbeeld muziek ophaalt met een 'peer-to-peer' (of: 'file sharing') programma, dan mag u niet uw bestanden beschikbaar stellen aan anderen. Bij sommige peer-to-peer programma's is het mogelijk om de upload-functie uit te schakelen. Als u dat gedaan heeft, kunt u op een legale manier privé-kopieën maken door materiaal te downloaden.

(td)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij niet.
Dat is strafbaar.
(Ik kan het ook mis hebben hoor ;D )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de (blog)-site van Arnoud Engelfriet, internetrecht-specialist, is daar veel informatie te vinden.

Het mag wel, maar is afhankelijk van wat voor blog je hebt en waar je vandaan kopieert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee het mag niet, op sommige sites, zoals die van Videoland kan je zelfs niet kopieeren en plakken, dan
staat er al bij dat het niet mag