Oude harde schijf in nieuwe laptop stoppen, kan dat?

Ik heb net een nieuwe laptop gehaald omdat de oude kapot is gegaan. Nu heb ik nog gegevens op de oude laptop staan, niet erg belangrijk maar wel handig.

Zou ik dan de harde schijf van de oude laptop in de nieuwe laptop zetten en daarmee starten?
Ik zou het natuurlijk ook zo kunnen proberen, maar vind het wel vervelend als ik extra werk ga doen en uiteindelijk er toch niks uithaal.

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
10.1K

Het beste antwoord

je hebt een kleine kans dat je oude systeem soepel gaat lopen vanwege het feit dat je bepaalde drivers hebt geinstalleerd voor de hardware van je oude laptop.

als het qua hardware overeenkomt dan zou het kunnen.

Makkelijkste is om nieuw besturingssysteem te installeren op je nieuwe laptop ( neem aan dat daar ook al een harde schijf inzit) en je oude schijf zou je een externe harde schijf van kunnen maken. een behuizing is meestal niet zo duur.

hier een link naar aan aantal behuizingen.

2 dingen zijn belangrijk om te weten wat voor behuizing je aan moet schaffen.

1. is het een 3.5 inch of 2.5 inch harde schijf (laptop schijven zijn doorgaans 2.5, in pc's zijn over het algemeen 3.5 inch)

2. type aansluiting, IDE of SATA (zie 2e bron)

Wat ook heel misschien kan, als je oude harde schijf is ingedeeld in meerdere partities ( in lekentaal: een schijf waar je Windows op hebt draaien en een schijf waar je je data op wegschrijft) dan zou je ook dmv een nieuwe Windows installatie de oude partitie (waar windows op stond) kunnen verwijderen en opnieuw selecteren om windows te installeren. hiermee behoud je je data die op de andere partitie staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik heb een paar jaar geleden mijn harde schijf kapot gehad. Een I.C. bedrijf bij mij in de buurt heeft de programma's en de meeste data toch nog kunnen kopieren.
Sindsdien heb ik een externe harde schijf, die ik als back up gebruik.
Waarschijnlijk is je nieuwe harde schijf wat groter en sneller, dan je oude.
Het lijkt mij dus verstandiger om te kijken of jij ook e.e.a. kunt kopieren.
jc54
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan moet ik wel een aparte behuizing kopen voor een harde schijf die ik later toch weer weggooi, dat doe ik liever niet. Ik wil trouwens de harde schijf niet permanent gebruiken, maar er staan nog wat gegevens op de schijf die ik later kan gebruiken, ze zijn niet echt belangrijk maar het zou handig zijn. Ik heb trouwens ook een externe schijf voor back ups, maar daar staan alleen de belangrijke gegevens.
Uiteraard kan het, maar ik raad je aan een behuizing te kopen voor de oude harde schijf. Stop deze harde schijf in de nieuwe behuizing en je hebt gelijk een handige externe harddisk erbij.

Toegevoegd na 51 seconden:
NB: Je kunt daarna dus via een USB-kabel de bestanden van de oude harde schijf overzetten op je nieuwe laptop indien gewenst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus ik kan niet gewoon de harde schijf even verwisselen?
Zonder er iets speciaals voor aan te kopen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben geen heel grote IT-expert, maar volgens mij is dit wat lastiger en je loopt eerder de kans schade aan te brengen aan je nieuwe laptop, want je zult 'm moeten openschroeven. Een behuizing is niet zo duur overigens. Ook weet ik niet wat er kapot was aan je oude laptop, maar wat nu als het aan je harde schijf lag? Dan is het niet zo verstandig de oude harde schijf in je nieuwe laptop te plaatsen. Maar nogmaals: het is natuurlijk zeker mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, videokaart is kapot dat weet ik zeker heb het probleem wel al vaker gezien. Maar harde schijf verwisselen is niet zo moeilijk als het lijkt. Harde schijven zitten tegenwoordig helemaal apart ingepakt in de laptop en je hoeft niet de hele laptop te openen.
Als je weinig verstand hebt van dit soort technische handelingen zou ik als ik jou was met die vraag naar een specialist gaan, en niet zelf gaan dokteren! Of proberen!
Is zonde als je via je oude harde schijf je nieuwe laptop naar de ...... helpt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een oude harde schijf in een nieuwe laptop stoppen kan, maar hoeft zeker niet te werken (drivers etc). Indien de oude schijf een IDE schijf is en de nieuwe laptop over SATA
beschikt, past het niet eens en werkt dit niet.

Als je af toe maar die oude schijf nodig hebt, kun je voor weinig geld een SATA/IDE-USB adapter kopen en die aan je PC, laptop of wat dan ook hangen.http://www.usbgeek.com/prod_detail.php?prod_id=0383
De enige technische kennis die je hier voor nodig hebt, is een stekker op de harde schijf te prikken en een USB-kabel aan een PC aan te sluiten. (Deze meneer vertelt bij een vergelijkbaar model hoe dit in z'n werk gaat: http://www.cooldrives.com/index.php/saandidehadr1.html)
Evt. onder schijfbeheer een handige letter voor deze schijf geven en klaar.

Wat ook een idee is, is de complete oude harde schijf naar een directory op de nieuwe schijf te kopieren (aangezien de nieuwe schijf waarschijnlijk vele malen groter is dan de oude). Dan heb je de data altijd onder handbereik.