Hoe komen ze aan de term x86, die voor 32 bit staat?

x64 en 64 bit is duidelijk maar in x86 en 32 bit zie ik geen enkel verband.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware
6.8K

Antwoorden (4)

processor aanduiding
286 is 16 bits chip
386 is 32 bit
586 is pentium chip

x64 is chips met 64 bits busbeedte...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
X86 geeft het type microprocessor aan.
Vroeger(heel lang geleden...haha) werden microporcessoren met hun volledige naam genoemd(bv. 8086, 80286, 80386, 80486...enz) iedere keer als er weer een snellere processor kwam kreeg hij een nieuw nr. Op een gegeven moment(vermoed ik) werden het nr. te lang en werden ze afgekort met X86(wat zoveel wil zeggen als dat deze processor ook "familie" is van de voorgaande processoren)
Het is een beetje een lang en technisch verhaal geworden maar hoop dat ik het een beetje(in Jip en Janneke taal....haha) heb kunnen uitleggen.

Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier dan dezelfde reactie als bij Joozd:
"Tja, maar dat verklaard nog niet waar die term 86 nu vandaan komt. Was het de 86 dag van het jaar toen ze die term bedachten? Of zaten er 86 draadjes in de processor? Of .....?"
Eigenlijk zoals akyrunner het al zegt, het komt van de 8086 familie, die later is uitgebreid met 8088, 80286 etcetera. De X staat gewoon voor "iets", dus "iets86".

Sinds de pentium hebben ze die benaming laten varen, maar de 32 bit processoren werken nog steeds hetzelfde als een 80386 (voor die tijd was het 16 bit), alleen dan honderdduizendmiljoen keer sneller. (vandaar dat elk programma dat op een nieuwe 32 bits computer draait ook op een 386 draait, als je heel veel geduld hebt)

Het zou jammer zijn als je met de nieuwste 64 bit processoren geen "oude" programma's meer kan gebruiken, dus zijn de nieuwste generatie processoren "x86-64" gedoopt; dus compatible met de x86 serie, met een uitbreiding om ook 64-bits dingen te kunnen doen.

Zodoende kan je wel 32 bits spul op een 64 bits computer draaien, maar niet andersom. Snappie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, maar dat verklaard nog niet waar die term 86 nu vandaan komt. Was het de 86 dag van het jaar toen ze die term bedachten? Of zaten er 86 draadjes in de processor? Of .....?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk net zo logisch als dat Boeing zijn vliegtuigen 737, 747, 757 etcetera noemt. Ik kan er alleen maar naar gokken...
x86 slaat inderdaad op bijvoorbeeld de originele 8086, 80286, 80386 processoren, origineel van Intel, dit deel van het antwoord is eigenlijk al gegeven.

Er zit niet echt een duidelijke logica achter deze naamgeving. Intel heeft ooit een 8008 processor gemaakt, later kwam er onder meer een 8080 en daarna is er een 8086 op de markt gekomen. Nieuwere generaties hebben dit 86 als achtervoegsel gehouden, bijvoorbeeld 286, 386, 486. Het lijkt er dus meer op dat de originele 8086 de zesde versie van de 8080 was.

x86 is dus simpelweg een aanduiding van de familie processoren die meestal aangeduid worden met een nummer (2, 3 of 4) en dan 86. Natuurlijk is er ook nog de 586, maar meestal spreken we dan toch over de eerste Pentiums.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dit antwoord aardig aangeeft hoe het in elkaar zit.
Bedankt!