Mijn computer stopt regelmatig met functioneren. Hoe kan dit?

Gewoon bezig met mijn werkzaamheden en dan loopt hij vast. Ik kan niets doen zowel muis als toetsenborden werken dan niet meer. Het scherm vertoont niets.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware
1.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet toch echt specifieker zijn. Welk besturingssysteem gebruik je? Wat bedoel je met "Het scherm vertoont niets"? Is het helemaal zwart, helemaal wit, blijft het laatst getoonde beeld staan (bevroren), iets anders? Toetsenbord doet niets - wat bedoel je daarmee? Gaat bijvoorbeeld het Capslock-lampje nog wel aan en uit als je op de Capslock-toets drukt? Met zo enorm weinig informatie kunnen wij enorm weinig hulp bieden.

Antwoorden (8)

Met deze gegevens is een diagnose op afstand onmogelijk te geven.
Het kan namelijk zowel een softwarematig probleem zijn (iets mis met Windows of applicatiefoftware) als een hardwareprobleem (geheugen, harde schijf, etc.)
Soms, als een PC na verloop van tijd vastloopt, dan is de oorzaak een te warme processor, omdat in de loop van tijd de koeling vol met stof is komen te zitten.
Maar nogmaals, moeilijk te zeggen zo.
AWM
14 jaar geleden
Kijk even in bron, misschien kan dat je helpen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel flauw maar: vermoedelijk bevind zich een gebruiker tussen toetsenbord en stoel.

Heb je al een virus scanner, mal/adware scanner los gelaten op je pc? Probeer je harde schijf eens te defragmenteren installeer de laatste versies van je drivers via de sites van de hardware producenten en probeer eens om enkele processen uit te schaken.
Meestal gaat het om een of ander programma dat om 1 of andere reden niet stabiel wil draaien op je pc. Meestal door een software conflict (zie kopje, malware, drivers ed.) en soms omdat het programma zelf gewoon slecht is of domweg incompatibel met je huidige winblows versie.

Als dat nog niet help zit het probleem een stuk dieper. Je kan dan systeem herstel proberen. Als dat nog niet werkt kan je beter een expert erbij halen voor je voor een volledige format gaat. In het ergste geval heb je een hardware probleem.

maw: de oorzaak kan van alles zijn dus probeer eerst zoveel mogelijk oorzaken te elimineren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Diagnose: je hebt een Windows PC
Oplossing: Koop een Mac

En gebruik de tijd die je over zal hebben door minder gepuzzel met het apparaat, met relaxen of een goeie tijd met je gezin te hebben:)
Hou dit enige weken vol (zal je geen enkele moeite kosten) en je bent geheel genezen van MS.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Daar moet je dan wel het geld voor hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem in de tijd die je over hebt een krantewijk en je bent in totaal beter af:)
En veel minder kosten aan anti-stresspillen of psychologen, dat scheelt ook een hoop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een Mac laten crashen is anders ook niet bijzonder moeilijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vermoed dat je het dan opzettelijk doet, je zegt 'laten crashen'. Zo gebruiksvriendelijk is hij nu: hij doet gewoon wat je wilt dat hij doet. Dus dat kennelijk ook. Mij is het in bijna 3 jaar met 2 mac's in gebruik nog noot gebeurt zonder dat ik het wilde. Gewoon aan het werk en doen wat je wilt doen dus. Geen gepuzzel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik laat nooit een pc opzettelijk crashen maar dat heeft me nog nooit tegen gehouden. Mac, Linux, windows... geen probleem hoor..... vroeg of laat crashen ze allemaal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt.
Mac's hebben een eigen variant op het 'blue screen of death' - de kernel panic.
Gewoon met regelmaat even een schijfopruiming uitvoeren. Dit wilt nog wel eens helpen in de snelheid van de pc...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gebruik zo'n 1 keer per twee maanden het volgende commando om mijn systeempartitie gezond te houden:

chkdsk c: /f /r

Vervolgens wordt er gevraagd of deze controle moet plaatsvinden de volgende keer wanneer je de pc opstart, als je dan de letter j indrukt, dan zal windows de volgende keer dat windows opstart een uitgebreide schijfcontrole uitvoeren.
Hier moet je wel een paar uurtjes geduld voor hebben, tijdens de controle mag je nergens aanzitten.

Wil je dit doen dan is dit op EIGEN RISICO

Onderaan een link voor meer info.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
alles blijft nu nogal speculatie, maar eh... hoe oud is de computer? vol met stof? misschien overhit?
gebeurd dit altijd na 2 uur tikken ofzo? of na 6 uur... maar na ongeveer dezelfde tijd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zwaardere voeding er in zetten,had ik tenminste nadat ie steeds vastliep als ik zwaardere programmas draaide