Probleem met harde schijf, zie uitleg. Wat kan ik doen?

Acronis Drive Monitor geeft problemen in de categorie: "Reallocated Sectors Count". Zie screenshot. Kan ik dit oplossen met schijf repareren van Windows of moet ik hem terugsturen naar mijn fabrikant?

Toegevoegd na 2 uur:
Bedankt voor de antwoorden allemaal maar nog even een toevoeging:

- Mijn data is veilig gesteld dus daar hoeven jullie je geen zorgen meer over te maken ;-)
- Mijn aanvullende vraag is volgens mij niet beantwoord: " Kan ik dit oplossen met schijf repareren van Windows?" Daar heb je namelijk ook de mogelijkheid om beschadigde sectoren te repareren...

Toegevoegd na 2 uur:
Nog een toevoeging:

- het gaat om een EXTERNE USB-schijf dus dat maakt alles wat makkelijker wat betreft vervangen en data kopiëren...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
2K

Het beste antwoord

Een harde schijf slaat de informatie op in sectoren. Al je bestanden, al je mappen, en alle administratieve informatie die Windows nodig heeft, staan in sectoren.

Als de harde schijf ontdekt dat een sector slecht begint te worden, verplaatst hij de informatie van die sector naar een reserve-sector. Elke keer als Windows informatie wil lezen van die slechte sector, zal de harde schijf de informatie stiekem van de reservesector halen.

Hetzelfde geldt natuurlijk voor schrijven: als Windows informatie op de slechte sector wil zetten, zal de harde schijf die informatie stiekem op de reservesector zetten.

Dat er af en toe een sector slecht wordt, is normaal.

Als het te erg wordt, krijg je een probleem. Binnenkort zijn bij jou de reservesectoren op. Als er dan weer een sector slecht wordt, heeft de harde schijf geen mogelijkheid meer om die informatie ergens anders neer te zetten. Zodra de sector té slecht wordt om nog leesbaar te zijn, verlies je informatie.

Goed, dit is wat er bij jou aan de hand is: je hebt erg veel slechte sectoren, en binnenkort zijn de reservesectoren op.

Dat is inderdaad reden om naar een andere harde schijf op zoek te gaan.

Informeer eerst bij de leverancier of er nog garantie op de schijf zit. Zo ja: omruilen onder garantie. Zo nee: zelf een nieuwe kopen.

Toegevoegd na 2 minuten:

Bij het omruilen: informeer of de leverancier je gegevens overzet van de oude op de nieuwe schijf. Vaak hoort dat *niet* bij de garantie. Ze kunnen het dan wel voor je doen, maar dan betaal je daar een bepaald bedrag voor.

Hoort het in jouw geval inderdaad niet bij de garantie, en wil je niet betalen, dan zul je zelf alles moeten overzetten. Maak een image van de oude schijf en zet dat daarna terug op de nieuwe schijf.

Dat werkt echter alleen als de nieuwe schijf identiek is aan de oude! Dus voor alle zekerheid zou ik ook een "gewone" back-up maken, dus niet op image maar "gewoon" op DVD. In ieder geval van alles wat écht belangrijk voor je is.

Toegevoegd na 2 uur:

Naar aanleiding van je toevoeging:

Beschadigde sectoren repareren in Windows kan natuurlijk nooit kwaad. Slechter zal het er niet van worden (maar toch: eerst zorgen dat je je gegevens ook elders hebt, je weet maar nooit).

't Is dus allicht een poging waard.

Ik vermoed echter dat je een onderliggend probleem hebt dat je ook op die manier niet oplost. Het aantal slechte sectoren zal dan opnieuw langzaam toenemen.

Maar goed, proberen kan geen kwaad, dus: vooral doen!
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Relocated betekend feitelijk dat de aanwezig data een andere plek op de harde schijf heeft gekregen omdat de huidige dusdanig was beschadigd.

Dit duidt op kritieke fouten, deze zouden onder de garantie moeten vallen.

Helaas is dit veelal niet met de conventionele software te repareren.

-
Reallocated Sectors Count

Count of reallocated sectors. When the HDD finds a read/write error, it will mark this sector as "reallocated" and transfer data to the special reserved area. That's why on a modern HDD you can't see "BAD blocks" while testing the surface - all bad blocks are hidden in reallocated sectors. The more sectors reallocated (i.e.lower attribute value), the worse the condition of disk surface.
-
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Ha, je was me duidelijk voor!
+ voor jou.
In kort: je harde schijf is aan het eind van zijn leven, dus snel een nieuwe kopen en de boel overzetten.

Langer antwoord: is schijf is ingedeeld in sectoren van bijvoorbeeld 512 bytes, dat is de kleinste hoeveel data er gelezen/geschreven wordt. Er zijn een paar sectoren gereseveerd voor als de bedoelde sector niet geschreven kan worden. Dit zijn de zogenaamde reserve sectoren. Dus stel Windows wil sectoren 296, 297 en 298 schrijven, en 297 kan niet meer (kapot dus), dan gebruikt het daarvoor een andere, bv 102040, dus dan schrijft je harde schijf zelf de sectoren 296, 102040 en 298. DIt is bij jou nu al 38x gebeurd, terwijl er in totaal 96 zijn. Kortom steeds meer sectoren geven de geest en dat is een sterke indicatie dat je harde schijf kapot gaat.
Een keer formateren binnen Windows kan de boel wel een beetje helpen, maar toch vermoed ik dat je dan snel weer last krijgt.

Of dit binnen de garantie valt hangt af van hoe oud je PC is en wat er allemaal mee gebeurd is (laptop vs desktop).