is een nieuwe laptop kopen verstandig?

Hallo,

ik heb al +/- 2,5 jaar mijn emachines e625, maar hij begint ECHT heel erg traag te worden. fatsoenlijk word opstarten lukt bijna niet en ik heb een tijdje op internet gekeken, en het enigste wat ik tegen kwam waren sites waar hij niet meer geleverd werd of dat het een POEPlaptop was...

ik wil nu graag een nieuwe laptop kopen (waarschijnlijk de dell xps 17) maar mijn ouders vinden dat ik de harde schijf moet opruimen en de laptop defragmenteren, maar er staat niets (groots) op en ik heb pas nog gedefragmenteerd...

is het een idee een nieuwe aan te schaffen of moet ik gewoon voor een paar tientjes dat ding laten maken met de kans dat hij er na een paar weken net zo slecht aan toe is...

alvast bedankt,
DaBass

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Wanneer je een laptop laat repareren, vwg zijn traagheid gaat dat je veel geld kosten.
Je kan beter een nieuwe laptop kopen, dat heeft meer voordelen.

Succes, met je ouders overhalen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ik zou ook zegen, koop maar een nieuwe... na 2-3 jaar gaan meeste laptops stuk..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je Acer laptop is wel verouderd, maar je zou er nog goed op moeten kunnen werken. (Dit is waarschijnlijk niet het antwoord dat je wilt horen) Defragmenteren helpt niet. Je zou wel kunnen kijken of je een virus hebt of een rootkit. Je kunt ook automatisch opstartende programma's uitschakelen. De hdd zou je niet meer dan voor 80 % moeten vullen. Ik denk niet dat de laptop defect is. Een nieuwe laptop is wel fijn, maar nog niet echt nodig, behalve voor spelletjes. Je zou ook kunnen wachten tot Windows 8 uit is, anders zit je direct weer met een verouderd besturingssysteem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk hem eens na met een schoonmaakprogramma, zoals CCleaner. Dit is gratis te downloaden. Alleen defragmenteren is blijkbaar niet genoeg, maar misschien heb je een heleboel gedownload en opgeslagen wat je nooit meer gebruikt. Dit programma kan voor jou kijken wat je allemaal kunt verwijderen, zonder dat het kwaad kan voor je laptop. Verder moet je proberen alle programma's uit te schakelen die automatisch meedraaien met opstarten. Dat is zonde van de tijd en de ruimte. Als jij bijvoorbeeld elke keer Skype mee laat draaien, dan kost dat veel tijd. Je kunt het gewoon wissen en even opstarten als je het echt nodig hebt. Probeer maar eens, er valt vast nog wel wat op te ruimen op jouw laptop. Succes :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey, als je laptop traag begint te worden, is dat geen slijtage hoor. Dan zal ie waarschijnlijk vol met programma's zitten die in de achtergrond lopen. Er valt niks te repareren aan zo'n laptop. Hij doet het of hij doet het niet, hij wordt er niet sneller door.
Wat je WEL kunt doen, is een nieuwe harde schijf kopen (goedkoper dan een reparatie) die erin zetten en windows opnieuw installeren. En in het vervolg opletten wat je er allemaal op installeert.
Dan kun je ook nog misschien het geheugen uitbreiden. Hierdoor gaat hij soepeler (als je niet al het meer dan 2 gb aan geheugen hebt).

Ik heb vroeger ook te veel tijd verloren door te proberen de fouten proberen op te sporen in het systeem. Een verse start is het beste, vooral als je er weinig op hebt staan zoals je zei.

En dan zou ik zo langzaam maar zeker tien of twintig Euro per maand wegleggen voor je volgende laptop. Met de verkoop van je ouwe kun je er nog een leuke nieuwe voor krijgen...

Groetjes,

Sjaak

Toegevoegd na 2 minuten:
Een nieuwe hd heeft als voorbeeld dat je oude systeem (nog) niet weg is en je kunt de oude ook als backup gebruiken of voor opslagplaats van films of muziek of wat dan ook. En je kunt er meteen een grotere hd inzetten...