Hoe lang mag een VGA kabel zijn?

ik heb mijn pc op mijn tv (die een vga ingang heeft) aangesloten en het beeld "gekopieerd" om films en series die op de HD staan op de TV te kunnen kijken. de afstand tussen de twee is ong. 3 meter. maar gebruik nu een kabel van 1,5 meter die ik nog had liggen (dus de pc is even noodgedwongen verplaatst) . kan ik bijv. een 5 meter kabel gebruiken zonder kwaliteitsverlies?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
5K

Het beste antwoord

na een meter of 10 zou ik het signaal wel gaan versterken, maar omdat het een analoog signaal is kan het best zijn dat boven die lengtes de kwaliteit ook nog wel acceptabel is voor je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De specificatie van de VGA-kabel geeft geen maximale lengte.

De maximale lengte wordt bepaald door de kwaliteit van de kabel. Hoe hoger de kwaliteit van de kabel, hoe langer de kabel mag zijn voordat het videosignaal eronder lijdt.

Volgens onderstaande Bron kan een VGA-kabel vele tientallen meters lang zijn, mits zowel de kabel als de videokaart van uitstekende kwaliteit zijn. Voor normale kwaliteit is de lengte beperkt tot zo'n anderhalve meter.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie ook de tweede Bron, die wat meer uitgaat van de praktijk.

Toegevoegd na 11 uur:
Overigens - als je videokaart en je monitor het toestaan, gebruik dan liever een digitale videokabel. Goede kans dat je beeld daar merkbaar scherper van wordt.
Cryofiel
13 jaar geleden
Iets als een maximale lengte voor een VGA kabel bestaat niet. Dit is namelijk afhankelijk van nog diverse andere factoren.
- Gebruikte resolutie en frequentie
- Kabel type (kabel verlies eigenschappen (schijnbare weerstand onder omstandigheden)
- Hoeveel belang je hecht aan foto's/beeld zonder verlies
- De kwaliteit van de grafische kaart

10 meter moet meestal wel lukken.

Hoe langer de kabel hoe meer je dit zult zien in de kwaliteit van het beeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goeie tip
Met een kabel van 5 meter verlies je niets van ontvangst, dus doe dit maar, heb ik ook gedaan ;-). go go High definition