Ik heb een als gestolen geregistreerde macbook in mijn bezit. Politie weet hiervan. Ik wil hem alsnog verkopen, kan dat?

Ik heb via Marktplaats een macbook voor een goede maar zeker niet goedkope prijs gekocht. Opgehaald bij de verkoper thuis. om een lang verhaal kort te maken. Ik heb de macbook ten goede trouw gekocht. Nu een ruim jaar later wil ik hem verkopen omdat ik een andere mac aangeschaft heb. Toen een koper kwam kijken vertelde hij mij dat hij geregistreerd staat als gestolen. Ik ben hiermee toen naar de Politie gegaan, het verhaal uitgelegd en alle gegevens van de verkoper en overzichten van SMS'jes, email en het gepinde bedrag bij de automaat vlakbij de verkoper. De politie is van mening dat ik hem inderdaad ten goede trouw heb gekocht en dat ik nu de eigenaar ben van de macbook. Ik mag hem dus houden. Schriftelijk bevestigen kon de agent dat niet omdat het onderzoek naar de originele aangifte en diefstal nog loopt. Ik heb hem toen gevraagd of ik hem alsnog kon verkopen en dat kon maar dat kon ik ook niet zwart op wit krijgen van de agent en de gestolen melding kon ook niet opgeheven worden.

De melding van gestolen blijft dus staan bij stopheling.nl en ik heb echt niks meer aan de macbook. Ik wil hem alsnog graag verkopen omdat ik het geld goed kan gebruiken, maar die gestolen melding zit dus in de weg.

Wat kan ik nu het beste doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
5.4K

Het beste antwoord

In principe kan je nu niets, niet eerder dan dat de mac vrijgegeven is.
Al die mooie praatjes koop je weinig voor.
Je hebt te goede trouw gehandeld en dan kan je eigenlijk ervan uitgaan dat......
Ook al ben je zelf naar de politie gegaan en heb je je aan je plicht voldaan ( op zich een dikke + ).
Zolang het onderzoek nog loopt kan je er nog niets mee daar het artikel nog steeds als gestolen staat geregistreerd.
Als iemand van plan is om dat artikel te kopen en weet dat deze als gestolen staat geregistreerd, dan zal deze zich wel achter de oren moeten gaan krabben van is het heling of niet.
En moet vooralsnog afgaan op jouw mooie blauwe ogen.
En zo werkt het niet, het e.e.a zal juridisch afgedekt moeten worden.

Wat je wel kan doen is contact opnemen met het juridisch loket of gerechtswinkel, deze zullen vermoedelijk dan wel vragen naar een kopie van jou aangifte.

Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wanneer er sprake is van goede trouw bij de koper, dan wordt deze beschermd tegen een terugvordering door de oorspronkelijke eigenaar. Er heeft een rechtsgeldige overdracht van het eigendom plaatsgevonden. Je mag de pc dus gewoon doorverkopen.
paulus811
11 jaar geleden
Een antwoord is gegeven.

Wel lijkt het me van wezenlijk belang dat je bovenstaand verhaal ook vertelt aan een potentiële koper, voordat deze de koopbeslissing neemt.

Ik weet niet wat de juridische gevolgen van de verkoop zijn als je dit achterwege laat en achteraf blijkt dat de koper het apparaat niet gekocht zou hebben als hij deze feiten gekend zou hebben.

Toegevoegd na 13 minuten:
Nog wel een aanvulling

Is sprake van goede trouw bij de koper (bij jou dus), dan word je beschermd tegen een terugvordering door de eigenaar.

De uitzondering daarop is de situatie, dat de eigenaar het product is kwijtgeraakt door diefstal. In dat geval kan deze gedurende drie jaren na de diefstal het product terugvorderen van iedere bezitter. (Hij moet zijn eigendom wel kunnen bewijzen.) Dat geldt weer niet als de koper als consument het product heeft gekocht in een handel/winkel waar hij geen diefstal hoefde te verwachten.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus volgens jou kan de originele eigenaar het product nu terugeisen?
Waarom heeft hij dat nog niet gedaan dan?
Maar volgens mij vergis je je... ik kan me een zaak van een gestolen fiets herinneren, maar de originele koper moest wel alle onkosten betalen van de koper die het ter goede trouw gekocht had. Dus de prijs van de fiets en de onkosten die hij er aan gehad had.
Computoon
11 jaar geleden
Waarom de originele eigenaar de computer nog niet heeft teruggeëist, dat weet ik niet. Weet hij dat de computer "gevonden" is? Of dat jij 'm hebt? Zoek maar eens op internet op het gebed 'revindicatie'. - Eigenaar kan 3 jaar lang revindiceren (terug opeisen), tenzij verkrijger particulier was die, anders dan op veiling of markt, had verkregen van een reguliere handelaar. Dus wanneer een consument bij een winkel iets koopt kan de eigenaar deze niet opeisen. NB de particulier zal wel info over vervreemder moeten verschaffen BW 3:87. Het voorbeeld van een fiets is een andere situatie. Ik denk dat je bedoelt: 'de originele eigenaar moest wel...' Als de originele eigenaar het geld wil terughebben en het goed gekocht is op een markt of veiling (dus niet in een winkel) moet hij de 'koopprijs' betalen.
Computoon
11 jaar geleden
Wat typfouten gemaakt in bovenstaande reactie:
gebed = begrip
Als de originele eigenaar het geld = Als de originele eigenaar het product
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet ook niet waarom de eigenaar het niet heeft teruggeëist. Ik neem aan dat de politie na mijn melding de eigenaar heeft geïnformeerd. Het zou kunnen zijn dat de eigenaar het al via zijn verzekering een nieuwe laptop heeft kunnen aanschaffen en dat de eigenaar er geen interesse meer in heeft. Daarbij, waarom zou de agent (die verstand zou moeten hebben van de wet) mij vertellen dat ik nu de rechtmatige eigenaar ben? Alhoewel hij het niet zwart op wit wilde zetten ga ik er toch wel vanuit dat hij dat niet zomaar zegt.
Computoon
11 jaar geleden
Dat de agent het niet op zwart op wit wil zetten, moet toch te denken geven maar is begrijpelijk. De politie is immers een uitvoeringsapparaat en geen rechtsprekende instantie. Wellicht heeft de agent bij zijn uitspraken geredeneerd vanuit de vaak gevolgde praktijk: als iemand zijn bezit kwijt is, het gedeclareerd heeft bij een verzekering en geld hiervoor heeft ontvangen van die verzekering, dan is het belang van de oorspronkelijke eigenaar weg. Wel treedt die verzekeraar als schuldeiser in de plaats van die persoon (subrogatie). Zo gaat het althans bij veel schadeuitkeringen.
als de politie het onderzoek heeft afgerond kunnen ze jou daar schriftelijk een bericht over sturen. Hierin staat dan dat jij te goeder trouw eigenaar bent. De politie kan dat nl wel zeggen maar in veel gevallen kan bijvoorbeeld een verz.mij ook de macbook claimen als ze bijvoorbeeld de tegenpartij schadeloos hebben gesteld. Aan mooie woorden heb j eniets, zorg dat je iets op papier krijgt. Dit kan je dan in copie meegeven aan de nwe eigenaar welke zich waarschijnlijk een stuk zekerder voelt van zijn legale aankoop. Kan me voorstellen dat jij het ook prettiger vindt om een antwoord zwart op wit te hebben.
Zie ook onderstaande link, altijd handig
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is juist het probleem. De politie wil het niet zwart op wit zetten voordat het onderzoek is afgerond. Ik heb het idee dat het nog wel een lange tijd kan duren voordat het afgerond is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stel je vraag, leg je probleem voor en vraag om een geschatte afhandelingstijd van dit probleem. Zolang je niets zwart op wit hebt loop je een risico bij een verkoop.