Is een glasvezel verbinding sneller als een DSL verbinding indien beide 100Mb/s bieden?

Stel iemand heeft een keuze tussen een aansluiting met glasvezel of met DSl of kabel. Beide bieden tot 100 Mbps. Is er dan wat betreft downloadsnelheid dan toch een verschil mogelijk in snelheid?

8 maanden geleden
in: Hardware

Antwoorden (1)

Als zowel de glasvezelverbinding als de DSL-verbinding een maximale downloadsnelheid van 100 Mbps bieden, zou er in theorie geen verschil moeten zijn in de downloadsnelheid tussen de twee aansluitingen, aangezien ze dezelfde snelheid bieden. Beide verbindingen kunnen in dit geval gegevens met dezelfde snelheid van 100 Mbps downloaden, wat betreft downloadsnelheid.

Echter, er zijn enkele andere factoren om rekening mee te houden:

Glasvezelverbindingen zijn in principe stabieler zijn en minder gevoelig voor interferentie dan DSL-verbindingen. Dit betekent dat de daadwerkelijke prestaties van een glasvezelverbinding mogelijk consistenter zijn, terwijl DSL-verbindingen gevoeliger kunnen zijn voor de afstand tot de centrale, de kwaliteit van de bekabeling en andere factoren.

Vergeet ook de uploadsnelheid niet. Je vraagt alleen naar de downloadsnelheid maar het kan het zijn dat de uploadsnelheid verschilt tussen de twee typen verbindingen. Glasvezelverbindingen hebben vaak symmetrische uploadsnelheden, wat betekent dat de uploadsnelheid net zo snel is als de downloadsnelheid. DSL-verbindingen hebben meestal lagere uploadsnelheden dan downloadsnelheden.

Dan zijn er nog de latenties. Glasvezelverbindingen hebben over het algemeen lagere latentie dan DSL-verbindingen. Het aantal bits per seconde is dan wel gelijk, maar bij een langere latentie duurt het langer voordat de eerste bit arriveert. Dit kan belangrijk zijn voor activiteiten zoals online gaming (de tijd tussen het indrukken van je knop en het werkelijk schieten van je karakter duurt dan langer), videoconferenties en andere realtime toepassingen.
Voor de volledigheid: bij latenties geldt: een lagere latentie is snel (goed) en een hoge/langere latentie is traag (slecht)
Toegevoegd op 29 september 2023 12:55: tekst
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 maanden geleden
Inekez1
8 maanden geleden
+
En wat betreft DSL vooral ook kijken wat de maximale snelheid op jouw adres is. Glasvezel heeft op elk adres (waar glasvezel ligt natuurlijk) een mogelijke snelheid die veel hoger ligt dan 100Mbps. Met een abonnement van 100Mbps wordt je snelheid door de provider beperkt en zal dus altijd 100 zijn. Bij DSL met een abonnement van maximaal 100Mbps op een adres waar slechts 25Mbps mogelijk is, is je snelheid dus maar 25. Op mijn huidige adres is het in de praktijk tussen de 18 en 22, ongeacht wat voor abonnement ik heb.
erotisi
8 maanden geleden
Hoe kom je erachter hoever je van zo'n straat centrale woont?
erotisi
8 maanden geleden
En wat is dan relatief ver? Wat zou de gemiddelde afstanden zijn?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 maanden geleden
Wellicht helpt deze link je op weg:
https://www.providercheck.nl/kennisbank/bericht/adsl-snelheidsverlies-en-afstand-tot-telefooncentrale