Heeft het nut om een wifi-signaalversterker naast de router te hangen?

Het bereik van het wifi signaal komt niet goed in alle hoeken van het huis, dus ik had het idee om een wifi-signaal versterker te kopen. Maar moet je deze dan op een totaal andere plek hangen dan de router? Of kan hij er ook naast hangen? Ik heb namelijk niet zo'n zin om een LAN-kabel aan te schaffen en die helemaal door het huis te laten lopen, en vervolgens daar dan de signaalversterker aan te hangen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
2.4K

Antwoorden (4)

Je hoeft geen LAN kabel te kopen. Een wifi versterker leer je in op het signaal van je router en daarna hang je hem ergens aan de andere kant van het huis (waar nog wel signaal van de router is) en vervolgens zorgt de versterker er voor dat je buiten signaal hebt.
jc54
10 jaar geleden
Een wifi-signaal versterker direct naast de router hangen heeft niet heel erg veel nut. Misschien dat het bereik IETS beter word, maar veel zal het niet zijn.
Het is beter om de repeater op een andere plek te hangen (nog wel binnen de "bubble" van je huidige wifi-netwerk) om zo het bereik te vergroten.

Op de afbeelding zie je wat ik bedoel, de router staat op de 1e verdieping ("blauwe bubble") de repeater staat hier in en maakt een grotere "bubble" (de groene).

En een extra LAN cable is hier inderdaad niet voor nodig (kan wel)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het heeft geen nut om een versterker naast je router ( lees de draadloze modem). Het beste kan je een repeater aanschaffen. Je hebt ze die je via je elektriciteit net kan gebruiken. Maakt niet uit dat het op een andere groep is aangesloten. Deze kan je al rond de 40 euro aanschaffen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oja, een versterker is iets anders dan een repeater, dus let op!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een versterker zet je eigenlijk direct aan je modem vast en zodoende versterkt hij het signaal. Een repeater doet dit ook maar hoeft niet direct aan je modem gekoppeld te worden. Dus kan je je signaal op een afstand opvangen en dan versterkt weer uitzenden. Hoeft moet bang te zijn dat een ander dan op jou netwerk zit, zolang hij je wachtwoordt niet weet is er niets aan de hand.
Je haalt 2 dingen door elkaar.

Een acces point en een range extender.

Om alvast kort antwoord te geven op je vraag: nee, het heeft weinig zin die naast de router te hangen.

Bij een acces point is het de bedoeling een kabel te trekken naar elders en dat het apparaat hier een draadloos signaal voorziet.

Bij een range extender is het de bedoeling dat deze het draadloos signaal zelf oppikt en weer doorstuurt waardoor je op grotere afstand toch het signaal kunt oppikken. Merk wel op dat bij deze laatste methode de snelheid lager zal zijn omdat de range extender het signaal telkens moet verwerken. Het is dus enkel de bedoeling dit te gebruiken als je echt geen of een slecht signaal hebt. Aan een traag signaal zal het namelijk niets veranderen!