Was de monitor van de Commodore PET 2001 eigenlijk schadelijk voor de gezondheid?

ik had vroeger als kind in de jaren 80 een commodore pet 2001 gekregen voor de verjaardag deze had een ingebouwde monitor (groen). op de achterkant van de monitor zat een sticker : een radioactief teken (3 driehoeken en een cirkel je weetwel). de monitor was een oude crt die aan het ding vastzat.
nu realiseer ik me later pas dat ik altijd een hoofdpijn en prikkende ogen kreeg als ik meer dan een paar uur achter dat ding zat. ik zag de sticker/het viel me pas op dat ie er zat op de achterkant van het apparaat (zag er officieel uit) toen ik het wegdeed jaren later. was dit ding gevaarlijk voor de gezondheid ?

3 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (1)

Nee, de CRT monitor is niet gevaarlijk voor de gezondheid. Net zoals de oude TV's dat ook niet waren.
Hoofdpijn kwam waarschijnlijk omdat je uren achter elkaar de ogen focuste op het scherm, wat heel vermoeiend is.
De prikkende ogen is waarschijnlijk omdat je niet genoeg knipperde. Vanuit concentratie wil je nog wel eens niet missen en daardoor het knipperen onderdrukken.

De sticker die achterop zat, was vanwege de beeldbuis. Die schiet elektronen door de monitor heen en is (ergens ver) te vergelijken met beta straling. Vandaar het radioactief teken (alhoewel de elektronen vanuit een CRT monitor veel lager in energie zijn dan beta straling).