Bespaard het verwijderen van de accu uit je laptop tijdens gebruik van de Voedingkabel?

Je kunt je laptop op twee manieren gebruiken, via voeding of via de accu.
De levensduur van een (lithium) accu verminderd gaarne de tijd van gebruik. Zodoende wordt de levensduur korter.

Nu kreeg ik net een klant in de winkel die vertelde dat zij standaard haar accu eruit haalt wanneer zij voor langere tijd de laptop gebruikt met de voeding in ingeplugd.
En zij wist bijna zeker dat de accu daardoor uiteindelijk langer 'leeft".. Maar is dat wel zeker?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

hoi hiQer,

de accu werkt ook als spanningsstabilisator.
dus komt er een piek uit de voeding, door een netstoring, dan 'vreet' de accu die piek op.
een piek op de voedingslijn kan schadelijk zijn voor de computer

het 'luie accu' verhaal geldt voor nikkel cadmium batterijen. die worden tegenwoordig niet veel meer gebruikt.

meestal zijn het nikkel metaalhydride die je inderdaad niet geheel leeg mag laten lopen. zijn ze geheel leeg, dan kan je ze weggooien, je kan ze dan niet meer opladen.

ook NiMh batterijen hebben een zelfontlading, dus als je ze te lang laat liggen, dan kan je ze net zo goed meteen weggooien.

ik zou de accu gewoon in de laptop laten zitten.
valt de spanning weg, dan blijft de laptop gewoon werken.

groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!'

Andere antwoorden (1)

Ja dit klopt omdat als het accupeil omlaag gaat, dan laad hij weer bij.

En daar word je accu lui van steeds half opladen en maar half gebruiken gaat de accu sneller kapot.

Maar je mag ook niet de accu door en door leegmaken, dan laad hij ook niet meer bij.

Dus zit je lang op de zelfde plaats accu eruit halen is het beste.

Dit geld voor alle baterijen!!!