Wat kun je doen aan een harde schijf die eventjes draait, maar direct daarna stopt?

Beste allen,

Ik heb laatst mijn Windows 95 HDD uit de la gehaald en dacht deze even weer te kunnen opstarten. Nu starte ik mijn pc en gebeurde er helemaal niks. Ik stopte mijn schijf in een andere pc, de schijf ging draaien voor voor enkele seconden en stopte toen langzaam. Ik heb opgemerkt dat een chip erg heet wordt maar langzaam afkoelt.

Weet iemand wat dit kan betekenen en of er nog iets aan te doen is?

Alvast bedankt

Picture for question
3 jaar geleden
in: Hardware
1.5K
SingingCoyote13
3 jaar geleden
slijtage lijkt mij. je mag blij zijn als je nog schijven vindt uit die periode die geen enkel defect (of bad sectors ed) hebben. na een paar decennia is zo een schijf gewoon dood, ook als je die niet gebruikt, blijkt een heel ingewikkeld proces.
Griffin
3 jaar geleden
Die Connor drives zijn berucht om hun 'spindle bearing runout' wat iets betekent dat de lagers niet meer zo soepel draaien als voorheen, oude drives hebben zijn op olie gelagerd en dar droogt uit na een tijdje, die motor heeft momentum nodig om te starten, wellicht dat je 'm in de hand een 'zetje' kunt geven in de axiale richting tijdens het starten, want het loont niet meer om de motor en lagers te vervangen.
Commodore
3 jaar geleden
Inmiddels heb ik wat dingen geprobeerd, ik heb de schijf voor 10 min in de vriezer gedaan. Nu deed ik de schijf in mn pc en hij ging merkbaar langer door met draaien, maar stopte naar 15 seconden toch. Nu wordt 1 chip steeds erg heet. Kan dit er iets mee te maken hebben? Dit gevoel krijg ik omdat als ik de schijf koel, hij langer draait.

Antwoorden (1)

Dit is een 340 MB (!) schijf uit 1994 (!!).
Ik vrees dat je daar helemaal niets meer aan kunt doen.
'Leuk' weetje: hij kostte destijds ca. 300 gulden.
escape
3 jaar geleden
Commodore
3 jaar geleden
Leuk weetje, dat wist ik niet. Jammer dat er waarschijnlijk niet veel meer aan te doen is. Misschien dat eventjes in de diepvries helpt. Ik moet nog wel even toevoegen dat "het eventjes draaien" elke keer gebeurd als ik de voeding er op nieuw in doe en de computer start