Is een 16:9-scherm hetzelfde als een 4:3-scherm?

Op een bepaalde internet-site wordt over deze (telefoon)beeldschermformaten gesproken alsof het 2 verschillende formaten zijn.

Maar kun je 16:9 niet simpelweg delen door 3 waardoor je 4:3 krijgt ? Waardoor het dus feitelijk dezelfde verhouding is.

Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
in: Hardware
2K
LeonardN
5 jaar geleden
Wat je wellicht gedaan hebt is wortels van beide genomen. wortel16:wortel9 (althans jaren geleden zij mij pa hetzelfde).
Het zijn overigens dezelfde verhoudingen als oude TV's en desktopmonitoren (CRT) 4:3 toen, en nieuwe platte TV's die nu allemaal 16:9 zijn. (Met een overgangsfase waar je ook wel 16:9 CRT en 4:3 plat zag). Nog meer over verschillende verhoudingen en hun velgebruikte toepassing:
https://en.wikipedia.org/wiki/Aspect_ratio_(image)
In cinema drukt men zich meestal uit in x:1 dus 1.33:1(4:3) of 1.77:1 (16:9)

Het beste antwoord

Nee, 16 gedeeld door 3 is 5 en een derde.
gvrox
5 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Ach.... natúúrlijk.... !!!
Ik heb blijkbaar echt even een blinde vlek gehad. :-D
gvrox
5 jaar geleden
Dat is wel heel eerlijk :) Volgens mij heb ik zelf jaren geleden wel eens de denkfout gemaakt dat het hetzelfde was, omdat je aan beide kanten de wortel kon nemen: sqrt(16) : sqrt(9) = 4:3 :)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Dat is inderdaad wat er gebeurd is.

Andere antwoorden (1)

4:3 = 16:12 (x4)
16:12 is niet 16:9.
16:9 is minder hoog (breedbeeld) tov 16:12 of 4:3.

4:3 is het oude tv-formaat. Daarom zag je op oude tv's bij breedbeelduitzendingen zwarte balken boven en onder.
En op een breedbeeld tv zie je bij oude uitzendingen links en rechts zwarte balken. Omdat ze niet gelijk zijn dus.