Waar moet ik opletten als ik een nieuw PC koop?

Ik wil binnenkort een nieuwe PC gaan kopen, alleen weet ik niet waar ik op moeten letten. Zouden jullie mij wat uitleg kunnen geven over waar je op moet letten, en wat dat onderdeel precies doet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Wat wil je er mee doen? Hoe handig ben je met PCs? Wat is je budget?

Als CPU raad ik je een AMD Athlon 64x2 of Phenom (II) aan, AMD heeft namelijk goedkopere hardware. Athlon is een Dual-core en Phenom of Phenom II Quad-core (of Tri-core) Kijk hierbij naar de kloksnelheid per core, maar hou in het achterhoofs, dat een AMD met een lagere kloksnelheid sneller kan zijn als een Intel met een hogere. over het algemeen is elke Quad-core voldoende voor de nieuwste games.

Als Grafische kaart raad ik je een ATI HD xx70 aan, deze zijn goedkoper als nVidea, maar net zo goed (HD 3870=8800GT, maar HD 3870 kosste mij destijds maar €110 en een 8800GT €210) Bovendien werkt dit iets beter in combinatie met een AMD processor, want ATI is ook van AMD. xx kan 48 of 38 zijn etc. Let op het GDDR, hoe hoger hoe beter, net als met het video geheugen. Wilje zwaar gamen, dan raad ik GDDR 4 of hoger aan (ligt wel een beetje aan de kloksnelheid van de GPU (Graphics Processor Unit)) en 1GB video geheugen, hoewel 512mb volstaat (heb ik zelf ook, maar is niet meer heel erg nieuw, wel goedkoper)

Je moederbord boeit niet zo veel, een hogere FSB (Front Side Bus) maakt niet zoveel verschil. Let echter wel op het socket (Minstens AM2+ (ik raad AM3 aan) voor Phenom en Athlon) ook als je toch een Intel CPU neemt, als je hier namelijk een verourderde socket hebt, kan je moeilijker upgraden (alleen een nieuwe CPU kopen is goedkoper als een nieuwe CPU en Moederbord). Let er ook op wat voor RAM geheugen er word ondersteund: DDR, DDR2 of DDR3. DDR 3 betekend dat het geheugen via 3 kanalen tegelijk kan worden aan gesproken, dit is echter verschrikkelijk duur. Ik raad DDR (mischien DDR2) 2GB of meer (ik heb 4, maar gebruik momenteel nooit meer als 2GB) Dit is het makkelijkste om te upgraden. Let ook op of je 800 of 1066 MHZ RAM geheugen koopt, 1066Mhz is sneller. Kijk goed naar welk type numer er in je Moederbord moet.

Het Socket is erg belangijk, hier past namelijk je CPU in, dus als je geen moderne Socket neemt, kan dat je veel geld kosten.

Ik draai momenteel:

AMD athlon 64x2 5000+ (2,61Ghz X2)
HD 3870 GDDR 5 512 MB
AM3 socket Moederbord (AS-rock N61 P-S)
4GB DDR 1066Mhz Kingston RAM geheugen.

Geluidskaart en internet kaart maken niet echt uit, bijna alles is goed. Geluidskaart zit meestal al ingebakken in het Chipset, internet kaart soms.

Toegevoegd op 12-05-2009 20:57:03
LET OP: Als er een nVidea chipset op zit, kunnen er problemen optreden met downloads (elk klein
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bestandje wat je download) Dit kan worden uitgezet, PM me, als je wilt weten hoe. Ik hoop dat je hier genoeg aan hebt. (Reageer svp even, dan weet ik dat ik dit verhaal voor iemand getypt heb :P)

Andere antwoorden (7)

Neem de nieuwste processor, hoe nieuwer hoe beter, is (bijna) altijd zo...
Mac of PC, dat weet je toch wel...

Verder zijn alle pc´s tegenwoordig goed... Neem het dubbele werkgeheugen, ram, dan in de folder... Videokaart is toch snel genoeg, tenzij je veel gamen gaat... De grootste harde schijf, 1,5 TB...
Stel je pc zelf samen als je handig bent, anders een kant en klare...

Er zijn geen slechte pc´s, dus je koopt niet gauw een slecht ding... Als de prijs goed is...

Welke onderdelen, er zijn er zoveel, dat is zo persoonlijk, daar ga ik niet aan beginnen om daar een lijst van te geven...
Wat je kunt doen is naar een goede webshop te gaan en werk het menu af, wat er allemaal te koop is, daar leer je veel van en ook de prijzen die erbij horen...

veel succes...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Let vooral op de prijs. Ik heb nu een computer die door een particulier gebouwd is en hij is prima. Hij kostte me 300 euro.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
PC's zijn tegenwoordig niet meer zo duur. Als je er alleen mee gaat internetten, is het al snel goed genoeg.
Wil je er op gamen, dan is het belangrijk dat er een snelle processor, =snelle grafische kaart=, etc in zit.

Zorg ervoor dat je alle opties kiest die je ook wilt gebruiken, en niet teveel opties hebt die je helemaal niet nodig hebt. Opties zijn: draadloze muis, kaartlezers, WIFI-kaart, bluetooth, infrarood, hdmi, grote harddisk, ouderwetse floppy-drive, etc, usw, enz.

Kijk even of je in de tuin wilt kunnen werken, of evt. films op je plasma-scherm wilt afspelen (neem dan een portable), of dat je alleen boven in de hobbykamer wilt computeren (dan volstaat een desktop ook).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Let vooral op de prijs. Doordat de techniek zo snel verbetert, kun je beter eens per 2 jaar een PC van € 400 kopen dan eens per 4 jaar een van € 800.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zet eerst op een rijtje wat je met de pc wilt doen. Als je geen supersnelle spellen of zware video zaken wilt berekenen kun je honderden euro's besparen op processor en videokaart. Ik heb zelf een server staan met windows 95 en een pentium 1. Dat draaid perfect en meer dan snel genoeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk vooral naar wat je er mee wil en wees eerlijk tegen jezelf. Ik ken heel veel mensen die roepen dat een pc geen spel console is en dan vervolgens een maand na aankoop klagen dat ze hun nieuwe spel (ja maar ik speel alleen dat af en toe) niet kunnen spelen.

Kijk uit met het beknibbelen op harde schijf ruimte. Je zet altijd meer op je pc dan je van plan bent en harde schijven zijn per megabyte/gigabyte goedkoper dan dvd's.
Zorg dat je de onderdelen op elkaar af stemt (het heeft geen zin om een high end moederbord te kopen als je er vervolgens traag ram geheugen in zet).
Zorg voor voldoende ram geheugen! Je kan eigenlijk niet teveel hebben.
Neem ook geen genoegen met 'shared video memory'. Dit is een veel gebruikt trucje om een PC goedkoper te maken maar je verliest er heel veel snelheid mee. Koop een aparte video kaart. Ook als je weinig waarde hecht aan grafische prestaties. Wanneer je RAM ook je grafisch geheugen is heb je al een tragere beeldbewerking (communicatie van grafische processor naar RAM is trager dan die in een videokaart intern) maar je neemt ook bijzonder veel RAM geheugen weg van je systeem (kijk maar naar hoeveel geheugen op een moderne videokaart zit). Het lijkt een goedkope oplossing maar een goedkoper moederbord met een tragere processor maar met een redelijke (hoeft niet duur te zijn) aparte videokaart werkt vaak veel sneller omdat je computer dan alles wat enigszins grafisch is door je videokaart kan laten uitvoeren.

Als je harde schijven en processor prijzen tegen de ruimte en snelheid af gaat zetten in een grafiek die je zat er een knik in ziet waarbij ze ineens snel duurder worden per megabyte/hertz. Het meest economisch is om te kopen in die knik. Vergelijk en profiteer.....

Als je nog geen kast hebt: overweeg dan om een duurder model kast met een zware voeding te kopen. Je hoeft dan wanneer je pc verouderd is niet een nieuwe kast te kopen. Dat kan geld besparen op de langere termijn. Als je zelf liever niet het risico loop om onderdelen te vervangen gaan dan vooral voor het goedkoopste model kast en koop een nieuwe als je de pc vervangt.
Beeldschermen gaan ook vaak meerdere pc's mee.

De meeste moederborden hebben tegenwoordig een netwerk aansluiting op het moederbord zitten. Veruit de meeste zijn uitstekend maar een enkeling wil nog wel eens kuren hebben. Laat dit geen doorslaggevende factor zijn. Een netwerkkaartje is echt niet duur en ze zijn vrijwel allemaal plug & play en worden direct door windows ondersteunt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
veel kijken naar het merk.
vele computers staan bekend om snelheid
andere om prestaties
en andere voor de hele familie.
meestal is het zo als je een normale computer koopt is het ´t 1 of het ander. een snelle computer met wat minder geheugencapaciteit of andersom.
als je het alle twee veel nodig heb is het meestal dat je meer moet betalen. ook belangrijk is dus de vraag stellen waarvoor ga ik deze computer gebruiken.
en als je bekend bent met een aantal computertermen. kijk naar het gigahertz, kloksnelheid en het geheugencapaciteit.