Kan ik RAM met een andere geheugenbus bijplaatsen in mijn computer?

Ik heb een nieuwe PC met 8GB RAM met een geheugenbus van 2133MHz. Laatst heb ik bij mij thuis een oude RAM stick gevonden van 4GB. Deze heb ik getest in een oude PC en werkte gewoon nog. Met Speccy heb ik gekeken wat de geheugenbus van deze RAM stick is en deze is 666MHz. Nu is mijn vraag of ik deze in mijn PC kan plaatsen naast de 8GB RAM zonder dat dit een probleem vormt.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Hardware
1.5K
LeonardN
5 jaar geleden
Je kan beter kijken of het wel het zelfde type RAM is. Het een is het oude DDR2 vs nieuwere DDR3 gok ik.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Je ziet al dat de frequentie niet matched, ik zou die 4GB weer gauw terugleggen.
LeonardN
5 jaar geleden
Het niet matchen van de frequentie is meestal geen probleem. De laagste snelheid is leidend als je mixt en matcht. Als de ene reep DDR2 (666) is en de andere DDR3 (2133) gaat de DDR2 reep fysiek niet passen.

Antwoorden (1)

Geheugen met een andere frequentie op de geheugenbus kan je prima naast elkaar plaatsen. Echter als er een verschil is in architectuur (DDR2, DDR3) is het fysiek onmogelijk de reep bij te steken. Als het geheugen wel zou passen zou de langzaamste reep de snelheid bepalen, maar 666 verraadt DDR2 en 2133 verraadt dat het DDR3 is. Deze hebben een iets andere inkeping en zijn dus niet te plaatsen.

Nee dus.
LeonardN
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
"Geheugen met een andere frequentie op de geheugenbus kan je prima naast elkaar plaatsen"
Ben ik (deels) met je oneens, 10600 vs.12800 gaat prima, maar in dit geval is het verschil gewoon zo groot dat het een andere type RAM (ddr2) doet vermoeden, naast die frequentie is de capaciteit ook verschillend, wil je RAM optimaal benutten moet je gewoon gelijkende type RAM plaatsen. Nu kun je 'dual rank' en 'double channel' wel op je buik schrijven. Tegenwoordig kost 8GB niet de wereld.
LeonardN
5 jaar geleden
maar in dit geval is het verschil gewoon zo groot dat het een andere type RAM (ddr2) doet vermoeden, Dat zeg ik dan toch ook. maar 666 verraadt DDR2 en 2133 verraadt dat het DDR3 is wil je RAM optimaal benutten moet je gewoon gelijkende type RAM plaatsen
De vraag is niet of het optimaal is, de vraag is of het kan.