Mijn externe HDD (Freecom XS 3.0 1TB) te redden?

Mijn HDD is gevallen van de vensterbank op de grond en maakt nu geluid en laat zich niet meer zien. Ik vrees overleden. Maar wat is er kapot? Is dat 1 leeskop? Of heeft hij er meer, heeft hij meerdere opslagschijven?
Is er op een of andere manier nog iets te redden van de data op deze Freecom? En zo ja hoe?
Hopelijk kan iemand me verder helpen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (2)

Mischien kan een computerbedrijf hem nog lezen met speciale apperatuur. Vraag er even naar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In veel gevallen is data-recovery nog mogelijk.
Helaas is hiervoor wel specialistische kennis nodig, naast de benodigde hardware.

Hoeveel koppen een harddisk heeft en of er meerdere harde schijven in je behuizing zitten, valt zo niet te zeggen. In de meeste behuizingen voor externe harde schijven zit maar 1 harddisk, maar er zijn er zeker die meerdere schijven hebben. Meestal ben je je hiervan als gebruiker wel bewust, omdat dit vaak een zogenaamde raid-configuratie is, waar bewust voor is gekozen. Dat zal in jouw geval niet zo zijn.

Wat er kapot is aan de harde schijf valt moeilijk te zeggen. Mogelijk komt de schijf niet voldoende op toeren of schakelt hij om de zoveel tijd uit.
Het kan ook zijn dat de heads een tik op de platters gemaakt hebben. Dit kan er voor gezorgd hebben dat er krassen in de platters zijn gekomen of dat (1 van de) heads defect is/zijn.

Als je wilt weten of je data nog te recoveren is, doe je er verstandig aan om de schijf aan te bieden bij een data-recovery bedrijf. Zij kunnen vertellen of data-recovery mogelijk is.