Kun je met powerline technologie, internet verspreiden/aftappen bij naburige huizen?

Ik heb het over de technologie waarbij je internet aan je huisbedrading kan toevoegen. https://www.conrad.nl/nl/tp-link-tl-pa4010kit-powerline-starterkit-500-mbits-994401.html?insert=NB&utm_medium=email&utm_source=dinsdag&utm_campaign=20180102&utm_term=Powerline994401&m_id=957840

Als ik nu mijn lichtnet aansluit op het internet van mijn router aansluit met zo'n ding, kunnen mijn buren dat dan aftappen mits ze op dezelfde fase zitten natuurlijk?

Ondanks dat er stoppenkasten tussen zitten, zijn de koperen draden van het lichtnet wel direct met elkaar verbonden. Dit is eigenlijk hetzelfde idee als 'stiekem' een ethernetkabel in de router van je buren proppen en naar je eigen huis trekken.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Hardware
3.1K

Het beste antwoord

Ja, echter

-Ten eerste moet je dan dus de PLA kunnen detecteren, wat door de aanleg van je stroomnetwerk en afstand tot de buren bemoeilijkt kan worden, maar niet onmogelijk is:
https://www.makeuseof.com/answers/can-tell-neighbour-using-powerline-network/
(eerste reactie maakt melding dat hij in een apartementen complex zo een netwerk kom delen met zijn buurman).

-Ten tweede zal de buurman dezelfde of ongeveer dezelfde set moeten kopen (de sets moeten compatibel zijn).

-Ten derde moet de beveiliging gekraakt of omzeild worden wat niet onmogelijk is gebleken bij bepaalde sets.
https://www.bentasker.co.uk/documentation/security/282-infiltrating-a-network-via-powerline-homeplugav-adapters

Dat zijn dus nogal wat mitsen en maren, maar onmogelijk is het niet, onwaarschijnlijk wel.

Toegevoegd na 17 minuten:
En zelfs als je de drie punten hebt overwonnen is het nog niet zo dat je dan vrij spel hebt. Ook de meeste apparaten zoals PC's en laptops vragen weer om een gebruikersnaam en wachtwoord of hebben niet de bestanden of hardeschijven waar die bestanden op staan gedeeld. Apparaten die openstaan zoals netwerkprinters zou je dan wel zo kunnen laten printen. En je zou dan dus wel de internetverbinding van de buren kunnen gebruiken.
LeonardN
6 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, de buren kunnen niet afluisteren, wat wel mogelijk is dat je buren de PLA's van jou zien in hun discovery tool als zij dezelfde PLA's hebben. Je maakt een beveiligde tussen twee PLA's waarvan jij wil dat het een setje wordt door het setje PLA's te voorzien van hetzelfde (lange) wachtwoord.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
maar ik kan dus 2 van die dingen pairen en vervolgens 1 aansluiten bij de de buren en 1 bij mij?
LeonardN
6 jaar geleden
Al weer een tijd geleden zo'n set PLA's bij een ander "geïnstalleerd". Tussen haakjes want ze werkten direct zonder instelling of zonder dat ik zelfs heb ingelogd. Heb dus ook nooit een wachtwoord ingesteld. Maar betekent dit antwoord dat je ze dan ook zonder wachtwoord in kan stellen net als de buren en bask185 dus deels een punt heeft?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Bask: "maar ik kan dus 2 van die dingen pairen en vervolgens 1 aansluiten bij de de buren en 1 bij mij?" Ik betwijfel of dit gaat werken, maar in theorie kan dat zo.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" Maar betekent dit antwoord dat je ze dan ook zonder wachtwoord in kan stellen net als de buren en bask185 dus deels een punt heeft?" Er wordt altijd iets van een PSK(Pre Shared Key) gebruikt, alleen is deze al voor je ingevuld, en gaat die pairing stap vanzelf, in het geval dat je het gegenereerde wachtwoord niet vertrouwt v.w.b de sterkte van het wachtwoord kun je dat veranderen in iets anders. Je houdt op beide PLA's 5 sec. het knopje ingedrukt waardoor de PSK wordt uitgewisseld en je hebt een setje werkende PLA's
Het voorbeeld wat ik geef is gebaseerd op de PLA's van Fritz, en met de beheertool van Fritz kun je ook zien dat het een beveiligde verbinding betreft en signaal/ruis verhoudingen zien.
LeonardN
6 jaar geleden
+Ik snap nu wat je bedoelt.
Zo'n "ding" is een computer die er voor zorgt voor de data stromen de juiste paden volgen. Op dezelfde manier als een modem dat je op de kabel aansluit.
Uiteindelijk komen die kabels ook allemaal samen bij de provider.
Dat er elektrisch contact is zegt dus helemaal niets.
De data stromen bestaan uit pakketjes met o.a. een adres, en alleen een modem met dat adres zal een pakket "doorlaten".
Dus, nee, er valt niets af te luisteren.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Reddie je hebt niet eens in de verte begrepen waar dit over gaat. Dit gaat over om internet signalen te moduleren en op je 230V AC draadjes te zetten. Die 'dingen' waar ik het over had, zijn helemaal geen computers dat zijn die adapters van het linkje die je in een WCD kan prikken. Die 'dingen' komen in paren. De ene kan je dan met een ethernet kabel aansluiten aan je router en de andere kan je dan aan een eindapparaat zoals een smart TV of computer hangen. Door gebruik te maken van je AC 230V lijnen, hoef je dan geen internetkabel te trekken naar je zolder, mits je op dezelfde fase zit
LeonardN
6 jaar geleden
- Leesvoer:
https://nl.wikipedia.org/wiki/HomePlug
Reddie
6 jaar geleden
@bask185, jij ziet alleen maar de buitenkant. Die "dingen" daar zit een computer in, net als in alle elektronische apparaten. Ook in een tv, en zelfs in een kookwekker en in een elektrische tandenborstel.
Die computer in dat "dingetje" leidt het dataverkeer in de juiste banen.
LeonardN
6 jaar geleden
Dat er een paar chips inzitten (een computer zou ik het niet willen noemen) klopt, maar dat garandeert niet direct dat de beveiliging daardoor goed geregeld is. Ga terug in de tijd na net 2000 toen draadloze routers net op de markt kwamen. Ook een uitvinding met een "computer" erin zo je wil. Na een jaar was al duidelijk dat het een enorm veiligheidslek betekende. Ja de data kwam waar deze moest komen, maar ook een ieder ander kon zo inloggen op het thuis of zelfs bedrijfsnetwerk. Wat bleek: de fabrikanten leverden de draadloze routers standaard zonder wachtwoord. Welnu PLA's Power Line Adapters zoals die dingetjes heten zijn standaard voorzien van een beveiliging(wat buurmannetje probeert te verwoorden in zijn antwoord). Was dat niet het geval zou direct hetzelfde verhaal erop van toepassing zijn, als de buren een compatibel systeem aan zouden sluiten. Gewoon 1 PLA in de WCD stoppen met een PC eraan en dan kijken of de buurman een wachtwoord heeft ingevoerd ja of nee.Zoniet ben je al een stap verder in zijn netwerk. Gelukkig is dat dus niet het geval. Maar wat bleek:
https://www.bentasker.co.uk/documentation/security/282-infiltrating-a-network-via-powerline-homeplugav-adapters
Ook de beveiliging hierop was/is niet altijd zo sterk. Geluk wat je zou hebben is dat zo'n PLAsysteem niet zo goed langs de volgende meterkast komt. Het schijnt al een stuk minder of zelfs niet te werken als de 2 PLA's niet op een groep zitten. Stelling:
Als er niks af te luisteren zou vallen, zou er ook niks te ontvangen zijn. De min blijft dus staan.
Reddie
6 jaar geleden
@LeonardN,
Er zit(ten) wel degelijk computers in. Met een CPU, programma geheugen, werkgeheugen, invoer apparaten en uitvoer apparaten.
De kracht van een computer is nu juist de algemene bruikbaarheid van de chips.
Dat is veel goedkoper dan voor elke toepassing nieuwe chips te ontwerpen en te fabriceren. Voor het schrijven van een computerprogramma heb je geen grote fabriek nodig. Slechts algemeen bruikbare chips, computer genaamd. Als je je eigen verwijzing naar "leesvoer" goed doorleest kun je al zien dat er dermate complexe bewerkingen plaats vinden dat het zeer kostbaar zou zijn daar gespecialiseerde chips voor te ontwerpen en te fabriceren.
Computers zijn juist zo fijn algemeen toepasbaar.
Een programmaatje er in en klaar.
LeonardN
6 jaar geleden
De vraag is niet of er een computer of een paar chips inzitten (die vraag zal ik misschien zo stellen).
Wat je nu doet is een semantische discussie ervan maken. Noemen we het een computer, jij je zin, dan het echte probleem. (De min is er niet omdat je het een computer noemt, maar omdat je het hele punt lijkt te missen of niet lijkt te begrijpen waar de vrager op doelt.) De vraag is of het mogelijk is om via een PLA binnen te komen op het PLA-netwerk van de buren. Of als je goede maatjes bent met de buren of je op die manier netwerk (en dus vaak internet kan delen). Dat staat los van het feit dat de data die een PLA op de goede plek aankomt. Het antwoord daarop is ja(of iig zeer waarschijnlijk ja). Ongeacht hoe je de combinatie aan chips in het apparaat noemt.