Waarom start elk programma na opstarten heel traag op?

Hey!

Ik heb een pc gekocht, die nieuw is. Maar er is een probleem: Na het opstarten van de pc, gaat ELK PROGRAMMA die ik voor de EERSTE KEER NA HET OPSTARTEN open, traag openen( paar minuten).Is het geopend, doe ik de programma dan dicht en weer open dan start die binnen enkele seconden en dit geldt voor alles wat ik open. Kan iemand me alstublieft helpen? Is er een probleem met mijn HDD?Moet ik mijn pc altijd laten slapen en niet uitdoen?Alvast bedankt.

Toegevoegd na 14 minuten:
Het is geen HDD probleem, wat het is precies hetzelfde op mijn SSD!

PC spes:
i5-3570k
gtx 660
16gb ram
500gb hdd
128gb ssd
voeding: Corsair cX600
Moederbord: MSI H77MA-G43

Toegevoegd na 53 minuten:
Geen virusen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Hardware
3.9K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee. er is geen probleem met je HDD. - want zoals je zei . het is hetzelfde met de SSD. Ik vermoed dat het achtergrond processen zijn en vooral beveiligings programma(s)
(Wat gebruik je ? AV en anti-malware etc)) Het is best mogelijk dat je teveel in de achtergrond hebt lopen - of scannen. Kijk eens in Taak beheer - wat veel CPU of geheugen neemt. Kijk naar elke kolom wat de load is en wat zoveel neemt.. Je computer is zeker geen laag model - met SSD en 16 GB ram en i5 CPU Voor een nog beter Taak beheer gebruik ik
Anvir Task Manager
https://www.anvir.com/ - is gratis voor eigen gebruik -dus niet zakelijk - en komt ook in NL Je hoeft je PC niet altijd te laten slapen, zoals overnacht etc
Je kunt hem gewoon "uitschakelen" - Afmelden enz Zal iets langer nemen met opstarten ,maar spaart wat electriciteit en slijtage.
(Let niet op de netenvreters die deze bewering gaan bestrijden, haha) (Ik heb nog PCs die 20 jaar oud zijn en altijd zo behandeld met minimaal hardware mankementen.) Maar doe wat voor jou het beste uitkomt..
SimonV
6 jaar geleden
Je zou Ccleaner even kunnen draaien om eventuele vertragende troep op te ruimen. Bij mij hielp het met dit probleem. Kwaad kan het nooit. https://www.piriform.com/ccleaner/download
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hey! Bedankt voor jullie reacties!
Heb net mijn pc opgestart en dit is wat ik in mijn taak beheer zie: https://gyazo.com/90fc4ba55069c91f903d2f1cb1cdc61b Ik heb geen virusen en de pc is nieuw. Maar het is zo raar dat voor ELK programma dat je de eerste keer opent 2 minuten moet wachten en als je het de tweede,derde... keer opent moet je maar 2 seconden wachten. HELP ME ALSTUBLIEFT.
SimonV
6 jaar geleden
Dit gebruik van hoofdletters kan als schreeuwen worden opgevat en is niet toegestaan. Ccleaner hielp dus ook niet en je hebt op malware getest met bijvoorbeeld Malwarebytes? Zo'n programma vindt vaak meer dan een virusscanner. https://nl.malwarebytes.org
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Sorry voor de hoofdletters en nee het heeft er niks mee te maken denk ik. Ik had mijn zin ook anders moeten vervormen, het is niet na opstarten maar gewoon de eerste keer duurt lang om een programma te openen, de tweede,derde... keer niet.
SimonV
6 jaar geleden
Ik zie geen virusscanner? Wat krijg je te zien als je
Windowstoets + R intypt.
Daarna MSCONFIG [Enter].
Daarna kijkt bij Opstarten?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb Malwarebytes en microsoft essentials. Bij msconfig en daarna opstarten is alles unchecked.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Met dit pc lijkt alles in orde te zijn, maar iets is er toch mis...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Want alles, maar dan ook alles dat je voor de eerste keer opent duurt echt lang, de andere keren niet.
SimonV
6 jaar geleden
Reactie van iemand met dit probleem: "Ook staat de harddisk nu de meeste tijd stil.........
Maar wat ik nu allemaal gedaan heb? CCleaner gedraaid. Hoewel ik dat vaker deed, werkte het deze keer beter. Met iedere stap die ik deed werd de PC wat sneller. Ik heb een rootkit scanner gebruikt, ik heb De DMA gereset. " Hoe vaak heb je Ccleaner gedraaid? http://www.nucia.eu/forum/threads/69331-Programma-s-starten-traag
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heel vaak, nogmaals,het probleemt ligt daar niet aan.
SimonV
6 jaar geleden
Waarschijnlijk overbodige vraag: je hebt met Ccleaner ook het fouten in het register opgeruimd?
Daar zat bij mij toen het probleem.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja, heb het net opnieuw gedaan. Niks verbetert.
SimonV
6 jaar geleden
Ik lees dat het ook door Essentials kan komen.
Aangezien Essentials uit tests matig tevoorschijn komt, zou je deze kunnen verwijderen en vervangen door bijvoorbeeld Avast of Avira. https://forums.techguy.org/threads/solved-microsoft-security-essentials-slow-to-start.981819/ https://appuals.com/uninstall-security-essentials-in-windows-10/ https://www.tomsguide.com/us/best-antivirus,review-2588-5.html
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar ik had het ook in mijn vorige pc, maar daar was het niet zo :(?
SimonV
6 jaar geleden
Sorry, nu ik de link wat beter lees zie ik dat alleen Essentials langzaam start. Dat is jouw probleem niet.
Ik zie dat je DriverBooster gebruikt, maar ik heb niet gevonden dat dit programma voor vertraging kan zorgen. Je zou kunnen googelen op:
first start program slowly
Dan krijg je misschien nog nieuwe tips.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Jackspetivy Zal proberen de eendjes op een rij te zetten. 1. Wil je zeggen welk besturings systeem je gebruikt? Je screenshot is niet van Win 10
Is het Win 8.1 of Win7 ? 2. Je Taakbeheer - Ik heb een aanrading gezet met mijn screenshot hier
https://gyazo.com/309a80c74861f484783451f5ccce0d5c Dan kun je tenminste de volle gegevens zien. 3.Verdachte programmas of processen
nvcontainer.exe ; NIDIA Web... : GeForce Experience Verscheidene processen van nVidia kunnen problemen opleveren.
https://www.ghacks.net/2015/12/27/disable-nvidia-streamer-service-to-improve-video-card-performance/ https://www.ghacks.net/2014/09/10/why-are-nvbackend-exe-and-nvstreamsvc-exe-running-in-the-background/ https://www.lifehacker.com.au/2016/01/turn-off-nvidia-windows-services-youll-never-use/ 4. Ben niet zo gek op DriverBooster, want kan je originele nVidia drivers tegenwerken.
Is dat een gekocht programma? 5. Mbamservice.exe (Malwarebytes)
Vrije of gekochte versie?
https://forums.malwarebytes.com/topic/195871-mbamserviceexe-high-ram-usage/ http://www.brighthub.com/computing/smb-security/articles/83956.aspx Open Taakbeheer nadat je opgestart hebt en je Desktop bereikt hebt maar voordat je een ander programma opent. Kijk nu in je bijgestelde Taakbeheer naar CPU en geheugen gebruik en stel het hoogste gebruik boven aan, Klik op de header.
Daarna open een programma en let op welk programma opeens een piek heeft in het gebruik.. Begin je processen te begrijpen - met meer info in Taakbeheer kun je tenminste zien wat er aan de hand is. Apart - Gebruik je altijd je admn account of is dat
een gebruikers account, maar met de naam admin?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Opvolging - In taakbeheer klik ook op Prestaties en Netwerk.
(Performance et Mise en réseau )
SimonV
6 jaar geleden
Zou je het probleem ook zo kunnen omschrijven: "iets in Windows" heeft moeite programmadata naar de cache te schrijven?
En zodra dit gebeurd is, het programma daarna wel snel kan opstarten?
En kan een foute driver (dankzij Driverbooster) hier verantwoordelijk voor zijn?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
PSpeurneus66, volgens mij lijkt u degiene te zijn die mij kan helpen.
Hier paar extra screenshots die u nodig heeft.:
https://gyazo.com/7d97518614557f03b79d5877f016b74a
https://gyazo.com/a7dd708f9a7d5060f8c3ed5068228020
https://gyazo.com/7d97518614557f03b79d5877f016b74a Ik gebruik windows 7 en het is een tweedehands pc en het was ingesteld op admin, ik wou het veranderen naar user maar die optie was ''greyed out''.
Ik heb de trial versie van Malwarebytes en DriverBosster is gratis. En zoals SimonV zegt, is er geen programma die de cache kan opslaan voor de programmas die ik kies want dat kan mij echt veel helpen denk ik zodat de programma's van de eerste keer al snel opstarten?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zelfs extract met winrar gaat met veel moeite... met zulke specs..
SimonV
6 jaar geleden
"Ik heb een pc gekocht, die nieuw is".
"Ik gebruik windows 7 en het is een tweedehands".
Wat is het nu? Heb je het probleem ook als je in safe mode opstart? Daarmee kun je al veel software uitsluiten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
OK, ik ga het later eens checken en ik laat je weten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@ Jackspetivy Bedankt voor je antwoord ,maar je had helaas 2x Netwerk screenshot laten zien ,maar geen van taakbeheer. Begin maar met Probleem oplossing - rechts op de taakbalk in notificatie centre - pictogram met vlagje en rood kruisje. Klik daarop en kies Onderhouds centrum openen , daarna Onderhoud Dat zal je wat te doen geven... Een andere weg is -- Windows toets en Pause toets. Dat geeft je computer specs.
Aan de linkerkant onderaan,klik op Hulp programmas info en prestaties.
op het volgend scherm - Geavanceerde hulp programmas. Waarschuwingen zullen al boven aan staan.
Kies een ervan of anders ga naar Prestatie details en logboeken, maar wordt wat gecompliceerd. Korte weg naar Logboeken is
Win toets - R - type eventvwr en OK
Je krijgt Logboeken -Aangepaste weergaven.
klik op het pijltje en kies Beheergebeurtenissen.
Je zult een lijst vol met fouten zien - sommpge belangrijk - anderen niet.
Dit is een hoop speurwerk....en niet gemakkelijk
voor de meeste computer gebruikers.
Vereist meer dan algemene basis kennis van je computer. Zoals ik zei, begin maar met Probleem oplossing.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, maar ik had tussen die links ook een link gestuurd van de taakbeheer:
https://gyazo.com/a7dd708f9a7d5060f8c3ed5068228020
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En in die logboeken zie ik honderden errors, wat moet ik ermee doen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Help mij alstublieft want de eerste keer dat ik iets open gaat elke stap die in dat programma doe HEEL traag, dan als ik dezelfde stap opnieuw doe doet het het binnen enkele seconden.
BV: Ik open voor de eerste keer CS 1.6, duurt het 2-5 minuten, dan als ik voor de eerste keer op find servers klik, duur het 1 minuut. Ga ik Cs 1.6 opnieuw starten, gaat die opstarten binnen enkele seconden en als ik op find servers klik, doet het het binnen 1 second.Er is echt iets mis met mijn pc.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik bedoelde de processes tab -die was er niet .
Ik heb helaas geen onmiddelijk antwoord.
Wat geeft het onder probleem oplossingen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heel simpele en onbelangrijke dingens. Maar het is ook zo dat de eerste keer dat ik iets open gaat elke stap die in dat programma doe HEEL traag, dan als ik dezelfde stap opnieuw doe doet het het binnen enkele seconden.
BV: Ik open voor de eerste keer CS 1.6, duurt het 2-5 minuten, dan als ik voor de eerste keer op find servers klik, duur het 1 minuut. Ga ik Cs 1.6 opnieuw starten, gaat die opstarten binnen enkele seconden en als ik op find servers klik, doet het het binnen 1 second.Er is echt iets mis met mijn pc.

Antwoorden (1)

Dit is normaal gedrag. Bij de eerste keer laden moet gegevens verplaats worden van de hardschijf naar het geheugen. Het programma werkt vanuit het geheugen en bewerking via de CPU de gegevens en toont de resultaten op het scherm of via de printer. En krijgt nieuwe informatie vanuit het toetsenbord, netwerk of harde schijf.

Het ophalen van data vanaf de harde schijf kost tijd. Normaal gesproken heb je daar geen last van omdat het in de achtergrond gebeurt, maar tijdens het opstarten van de computer staat de data in de file en dan gaat het wel heel traag en moet je wachten.

Toegevoegd na 12 minuten:
Wat ook speelt dat bij het opstarten alles gescand dient worden door de virusscanner. Als je dit overbodig vind en verspilling van tijd kun je virusscanner anders afstellen. Dus eerste opstarten van de programma's en als laatste de virusscanner en daarna pas netwerk inschakelen. Jammer genoeg willen de moderne OS tijdens het aanmelden van de PC al netwerk toegang hebben.
Dus mogelijk zit de vertraging niet in hardware maar in software die slecht afgesteld is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik denk dat er een probleem is met de HDD, want 3 minuten wachten is denk ik niet echt 'normaal'.