Is het slecht voor je laptop om hem heel lang op stand-by te laten staan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (2)

Ja, dit is onder andere slecht voor je accu omdat de laptop hier continu stroom van blijft gebruiken. Na een tijd zul je merken dat de accu sneller leeg zal gaan wanneer je niet op het lichtnet zit aangesloten. Omdat de laptop niet volledig uit staat zal dit op lange termijn ook slecht voor overige onderdelen zijn. De laptop wordt warm, de ventilatie staat aan waardoor er stof aan de binnenkant komt wat de algemene prestaties van je laptop verslechterd.

Als je op het lichtnet aangesloten zit kan je beter je accu verwijderen. Tevens is de 'slaapstand' een beter alternatief omdat de laptop hier uit zal gaan wanneer de sessie is opgeslagen. Ook hier zul je weer snel verder kunnen gaan waar je gebleven was als je de laptop weer opstart.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, maakt niets uit.
Hij gaat vanzelf uit als je accu leeg is.
Als je bedoelt als je aangesloten bent op het netstroom dan maakt het nog niets uit.
Ligt ook een beetje wat jouw versie van heel lang is.
Hebben we het over een dag of nacht of echt dagen.
Heb je je laptop vaak aan "het infuus" ( netstroom ) hangen dan is het verstandig om je accu te verwijderen ( wel opgeladen natuurlijk ).
Dit is meer om je accu te besparen dan je laptop, voor je laptop maakt het niets uit hoelang deze op standby of in slaapstand staat.

Mijne draait nagenoeg 24/7.
Gewoon deksel dicht ( als je deze instelt voor "geen actie" dan gaat alleen het scherm op donker, laptop blijft dan gewoon actief ) hoef ik ook niet te wachten als ik er mee wil werken.