mijn laptop heeft rare kuren, wat is verstandig om te doen, laten repareren of een nieuwe kopen??

mijn laptop loopt regelmatig vast, crasht vaak, programma's worden om de haverklap afgesloten omdat er een fout is op getreden. Hij is nu 2.5 jaar oud dus heb geen garantie meer het gaat om een Acer Aspire 7520.
repareren kan in de 100 euros lopen. wat is verstandig om te doen, nieuwe kopen of laten repareren??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
1.5K

Het beste antwoord

Bij een laptop heb je een conformiteitseis van ongeveer 4 jaar. Dit houd in dat je een laptop 4 jaar zonder problemen moet kunnen gebruiken. Als je nu dus al problemen krijgt zul je er mee terug moeten naar de winkel waar je hem gekocht hebt zij MOETEN jouw laptop repareren. Wel kan de verkopende partij eisen dat je aantoont dat het probleem komt door een niet deugdelijk product inplaats van slecht gebruik.
Je moet je niet laten wegsturen dat je hiervoor bij Acer moet zijn, hiervoor is echt de verkoper verantwoordelijk en niemand anders. Zo heb ik, helaas met tussen komst van mijn rechtsbijstands verzekering, ook mijn laptop (die 2 weken buiten de garantie zou vallen) laten repareren.

Mocht de verkoper hierin op geen enkelen manier willen mee werken en de verkoper is aangesloten bij thuis winkel waarborg fonds dan hebben zij vaak een klachten procudure en zullen zij een onafhankelijke (bindende) uitspraak doen. Mocht de verkoper hier niet bij zijn aangesloten dan zul je een jurist moeten inschakelen, mocht je een rechtsbijstand verzekering hebben dan zullen zij dit voor je doen. Bij mij was na het versturen van een eerste brief van de rechtsbijstand genoeg om de laptop direct (zij belde mij de zelfde dag nog op) te laten repareren.
In de bron vermelding staat een link over het nut van extra garantie. En de tweede link zijn stappen die je kan ondernemen om je product te laten repareren. Kijk de site van het consuwijzer eens door, hierop staan een hoop nuttigen adviezen en voorbeeld brieven die je kan gebruiken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Let er wel op dat je zelf niet eerst gaat 'knustelen' aan je laptop als je niet precies weet wat je doet. Ga ook niet, zonder met de verkoper te overleggen, naar een andere reparateur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

had ik ook, besturingssysteem opnieuw installeren en loopt weer als een zonnetje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schoonmaken/zuigen, evt. nwe. ventilator kopen en opnieuw installeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En vooral niet vergeten éérst een backup maken van je belangrijke bestanden :-)
Er zou wat kapot kunnen zijn, maar dat is helemaal niet zeker. Hij kan verstoft zijn van binnen, daar zijn al veel vragen over gesteld hier. In elk geval zou ik Windows (ik neem aan dat het daarover gaat opnieuw installeren en kijken hoe die zich gedraagt. Wie weet is ie dan weer als nieuw.
escape
13 jaar geleden
Geen idee waar het aan kan liggen. Maar onderstaand forum heeft mij heel erg geholpen mijn ontzettend trage en slecht functionerende computer weer normaal te krijgen. Je verzameld in de loop der tijd nogal wat rotzooi op je pc die de performance behoorlijk kunnen verzieken. Dit forum heeft mij perfect geholpen hier weer vanaf te geraken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laptop schoonmaken (ook/juist van binnen), in de eventviewer (start - uitvoeren - eventvwr -ok) kijken, welke fouten telkens terugkomen. Op het internet naar een oplossing voor deze fouten zoeken. Fout verhelpen (kan een driver zijn, een oud en 1/2 gedeinstalleerd programma, kapotte harde schijf, etc) en eventueel opnieuw installeren.