Waarom worden grafische kaarten onder verschillende merken uitgebracht?

Als we kijken naar verschillende grafische kaarten van bijvoorbeeld fabrikant Nvidia dan zien we dat die meestal onder verschillende merken worden uitgebracht...Zo is er bijvoorbeeld de MSI Geforce GTX Titan Z, de Asus Geforce GTX Titan Z en de EVGA Geforce GTX Titan Z. Waarom is dit en zit er een verschil in?

Groeten,

Daniel

Weet jij het antwoord?

/2500

Waarschijnlijk een economisch snugger plan. Nvidia houdt zich bezig puur met de videochip/GPU en verkoopt dat aan kaartmakers die zich op de rest storten. AMD (eigenlijk ATI vroeger) maakte hun eigen kaarten, daar zijn ze mee gestopt. En ja er zit verschil in. (Minimale) snelheidsverhogingen Uitgangen Grote Andere koeler(s) Toegevoegd na 9 minuten: Nvidia en AMD(ati) maken nog wel een paar kaarten, voornamelijk pro-kaarten. http://tweakers.net/categorie/49/videokaarten/producten/#filter:q1ZKKkrMS_FMKVayijY0MNGxMLKM1VEqSExPDc6sSlWyMjQwAHKLMpNTfTPzlKwMagE Toegevoegd na 16 minuten: Het lijkt op pure rebranding. Maar dat is het niet. De kaart is toch echt het ontwerp van de kaartmakers. In principe is het het meest te vergelijken met automotorfabrikanten die hun motoren ook aan andere merken leveren. (als dat gebeurt iig, zoals dat in de Formule1 gebeurt). Je ziet dan ook dat in de F1 een bepaalde motor soms nog meer zegt dan het team, maar toch heeft de auto of het team invloed. Toegevoegd na 1 uur: -Geheugen type en hoelveelheid. Vergeet ik helemaal te zeggen. Of een videokaart zeg 2GB of 4GB geheugen heeft is een beperkte keuze van de maker. Nvidia zal wel een minimum opgeven gok ik. Verkooptechnisch is het wel slim gebleken om veel geheugen op een langzame kaart te plakken. Vaak doet het weinig in prestaties.

Niet alle merken van hardware hoeven ook de uitvinder ervan te zijn. Je ziet bij verschillende soorten producten dat een feitelijk identiek product onder een andere merknaam wordt uitgebracht. Soms voor een iets lagere prijs dan het merk dat de "echte" naam heeft. Je zou dan denken dat Nvidia liever zijn eigen kaarten verkoopt, dan dat de klant er eentje van Asus koopt. Aan de andere kant het maakt niet uit, zolang het maar een product is dat binnen de familie zit. Door een groot aantal producten onder meerdere namen te verkopen is de kans groter dat een klant voor een van je producten kiest. Vergelijk het bijvoorbeeld met het automerk Audi. Dat heet een luxe premium merk te zijn. Veel ervan is bijvoorbeeld ook te koop als VW, een Skoda of een Seat. Ze delen heel veel techniek van elkaar, maar er zijn verschillen. Het verschil tussen bijvoorbeeld een Volkswagen UP en een SKODA Citigo is nauwelijks te zien. Zo is het ook met die computerhardware. Die onderdelen kunnen gelijk zijn, of enigzins een verschil hebben, soms alleen van uiterlijk. Het maakt het VAG concern niet veel uit welke je koopt, zolang het bijvoorbeeld maar geen Renault is.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100