Kan ik mijn oude Ubee EVW320b Wi-Fi modem gebruiken als switch?

Ik heb sinds kort een nieuw Wi-Fi modem waarvan ik de Wi-Fi functie niet gebruik. Mijn draadloos netwerk komt van een externe router die een groter bereik heeft.

Nu zit ik dus met de vraag of ik mijn oude Ubee EVW320b Wi-Fi modem kan gebruiken als internet switch? Uit mijn huidige modem lopen een aantal kabels naar boven, waarvan een naar zolder. Zou het dan mogelijk zijn om mijn oude Ubee modem op zolder te gebruiken als een switch zodat ik er daar meer apparaten op aan kan sluiten?

En het is geen vereiste, maar is het dan ook mogelijk om op mijn oude modem ook een nieuw netwerk aan te maken voor op zolder?

Alvast hartelijk bedankt,
Bart Gielen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Hardware
3.9K

Het beste antwoord

Op zich kan het. Waarschijnlijk zit er echter firmware op van je provider en die zal het niet toelaten ( gezien het stickertje op de lan poorten. Je zal in dat gevalop zoek moeten gaan naar originele firmware. Als je dat gelukt is sluit je hem aan op een computer en log je in met de standaard gegevens van het modem. Door de nieuwe firmware zou hij namelijk weer op de fabrieksinstellingen staan. Als je bent ingelogd moet je de DHCP functie uitschakelen; anders staan er meer apparaten IP-adressen uit te delen en dat gaat fout. Geef het modem meteen een eigen IP-adres zodat daar geen problemen in ontstaan. De Modem zet je op zolder - bedraad - neer, niet op de wan, maar op een lan poort. Je hebt nu een switch op zolder èn een draadloos netwerk.

Toegevoegd na 5 minuten:
Overigens koop je voor een €30,- een 8-poorts switch die je een hoop netwerk gezeur uit handen neemt als je hier niet zo handig in bent
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je snelle reactie!
Het is voor mij inderdaad ook geen probleem om een internet switch te kopen. Het gaat er meer om dat ik het dan niet hoef te kopen en ik er een draadloos netwerk bij heb.
Maar als ik het goed begrijp kan ik de kabel die naar zolder gaat dus bijvoorbeeld aansluiten op de LAN1 poort, en een computer op de LAN2 poort.
Als ik daarvoor de DHCP functie heb uitgeschakeld en een eigen IP-adres heb gegeven, zou het dus werken, en zou ik via de instellingen ook een draadloos netwerk in kunnen stellen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik gok erop dat je poort 1 beter kan overslaan en je ingangssignaal op poort 2 zet. 3 en 4 zijn dan nog vrij. Ik ken het apparaat niet, dus even experimenteren. Wat betreft het tweede netwerk: hier heb ik geen ervaring mee/ maar ik vermoed dat dat wel moet kunnen lukken
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Weer bedankt voor je snelle reactie.
Dan ga ik dit binnenkort eens uitproberen.
Mocht het problemen opleveren koop ik alsnog gewoon een internet switch of router voor op zolder.
In ieder geval bedankt voor je hulp!
Mocht er iets totaal niet lukken, dan zul je wellicht binnenkort weer een vraag zien verschijnen van mij.