pc valt uit na circa 20 minuten, en wil daarna niet aan. Ochtend erna werkt wel weer, maar zelfde probleem, wat is er aan de hand?

Ik doe niks raars op de computer, gewoon internetten en email. Ik kan gewoon werken als normaal, alles werkt prima, en zo ineens gaat hij uit, geen blue screen of iets, gewoon alles uit alsof iemand de stekker eruit trok.

Zou het kunnen dat er iets oververhit is? Maar wat zou het dan kunnen zijn? Dan weet ik waar ik naar moet kijken.
Een tijd geleden ook al zoiets gehad, toen is RAM vervangen en werkte hij weer, maar nu doet hij weer vreemd.

Toegevoegd na 43 seconden:
Gaat trouwens om een pc met Windows 7.
Ik heb wel beetje in logbestanden lopen neuzen, maar daar werd ik niet veel wijzer van.

8 jaar geleden
in: Hardware
1.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien de ventilator van de processor of de voeding?
Ik denk dat je gelijk hebt en dat het in ieder geval iets met oververhitting van doen zal hebben.
Het klinkt in ieder geval niet als een softwarematig probleem.
Amadea
8 jaar geleden
Hoe staat het met de accu? Mijn ervaring is dat een computer die plotseling uitgaat last heeft van een slechte accu.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Amadea: een PC heeft voeding, geen accu, die zitten in laptops. Lijkt mij het aloude STOF-probleem. PC openschroeven, zachte kwast pakken en ALLES, met name voeding, stofvrij maken!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@freekfluweel
Ongeacht of dat het probleem oplost is dat sowieso een goede tip. Je kan bij de meeste computerwinkels wel een busje 'compressed air' kopen. Haal de onderdelen wel uit de kast als je ze schoon gaat blazen, anders verspreidt het stof zich alsnog door de hele kast. ;) http://www.serverkast.com/compressed-air-cleaner-spuitbus-lucht.html
Ritsuka
8 jaar geleden
Een accu? Ik heb een desktop pc, die heeft geen accu. Ik denk ook iets met de voeding of een ventilator, ik zet de pc binnenkort wel even bij mijn broer neer, die is daar goed mee. Pc is recentelijk nog stofvrij gemaakt, toen er nieuwe RAM in is gezet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op een moederbord zit wel degelijk een accu om de data in de cmos te behouden als de spanning er af gaat.
Je probleem is een heel vervelend maar omdat de computer de volgende dag weer opstart lijkt het toch op oververhitting. Je zou de computer na een half uur moeten kunnen starten als het oververhitting is. Als dit wil probeer dan eens wat er gebeurd als je de kast openmaakt en opnieuw start.
Verder breng het maar naar je broer en wens hem succes want het is een rot probleem om op te lossen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat heet een batterij en niet een accu en ook al is die bijna leeg dan gaat je PC er niet door uit als deze aan het draaien is.
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik ga in eerste instantie uit van oververhitting. Dat kan komen doordat een ventilator helemaal niet meer draait. Dan kan je PC nog zo stofvrij zijn, hij raakt dan toch oververhit. Ook is het mogelijk dat het koelblok niet goed op de processor is gelijmd. De thermische geleiding tussen processor en koelblok is dan onvoldoende om de processor te koelen - ook als de ventilator het doet en alle luchtsleuven stofvrij zijn. Hetzelfde kan ook gebeuren bij de grafische kaart. Dan doet de PC het nog wel, maar zie je niets meer op je scherm, waardoor het lijkt of de PC zelf is uitgevallen. Dit komt echter niet overeen met je beschrijving dat het lijkt of iemand de stekker eruit trekt. Nog een optie is een thermisch probleem in de voeding. Een warmer wordende voeding heeft meer moeite zijn spanning op peil te houden bij een gegeven stroomvraag. Dat gebeurt vooral als de voeding maximaal belast is, dus bijvoorbeeld een voeding van 350 W die een PC moet voeden die (bijna) 350 W nodig heeft. Een voeding van 450 W zou het dan beter doen omdat die nog marge heeft. Wat er bij zo'n te krappe voeding gebeurt is dat de spanning geleidelijk inzakt naarmate de voeding warmer wordt. Dat warmer worden doet hij uit zichzelf, gewoon doordat hij aan het werk is, maar ook doordat de omgevingslucht steeds warmer wordt doordat de CPU en de overige onderdelen warmte produceren. Op een gegeven moment is de spanning zo ver ingezakt dat de processor, of het RAM, of een ander onderdeel dienst weigert.
Ritsuka
8 jaar geleden
Bedankt voor de tips, hier heb ik veel aan :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ Cryofiel: volgens mij heb je het beste antwoord als reactie gegeven. ;-) Toevoeging: tussen koelblok en processor zit een geleidende pasta. Als dit uitgedroogd of weg is, is de koeling ook niet meer voldoende en wordt te PC te heet. Algemeen: stofzuigen, niet wegblazen.

Antwoorden (4)

Het lijkt erop dat je computer oververhit raakt en hierdoor uitvalt.
Wellicht heeft zich teveel stof opgehoopt in de computer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb een tijd precies hetzelfde probleem gehad, maar het op kunnen lossen door de computer open te maken en voorzichtig uit te zuigen. Er zat stof in dat dit veroorzaakte. Na het zuigen was het uitvallen een stuk minder. Na verloop van tijd kan het zijn dat het weer terugkomt maar als je hem dan weer even uitzuigt zou het weer beter moeten zijn.
En voor het zuigen zou je eventueel nog met een busje geperste lucht in de onbereikbare hoekjes kunnen spuiten zodat de stof daar los komt en je het gemakkelijker op kunt zuigen. Succes!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het lijkt inderdaad op overhitting en de tip van stofzuigen is goud waard. Afhankelijk van je type pc kan het ook iets anders zijn dan stof. Een erg oude pc kan het probleem hebben dat de koelingpasta toe is aan vervanging. Koelingpasta zit op verschillende belangrijke onderdelen zoals je processor. Als je de stof hebt weggehaald en het gebeurt nog steeds, google eens op portable "core temp". Dat is een programma die niet geinstalleerd hoeft te worden en verteld je direct de temperatuur van je processor. Zie je een temperatuur boven de 60 graden, dan kan je de pasta laten controleren door een beetje technisch persoon.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
misschien gebruik je meer dan 16A in een stopcontact waardoor hij uit gaat, maar dat zou misschien geen reden zijn dat hij aan gaat het kan ook aan teveel houd stof of de ventilator in je computer werkt niet omdat er een draadje los is dit kunnen redenen zijn waarom je ding niet werkt
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ritsuka
8 jaar geleden
Deze vraag is 6 maanden oud. Ik heb onderhand al een nieuwe pc gekocht..
Het was bij de oude pc de koelpasta op de processor die uitgedroogd was, na nieuwe er op doen werkte hij weer prima.