1GB is in het echt 1024MB. Dit is technisch gezien altijd zo het geval. Net als dat 1MB, 1024KB is.

Echter, fabrikanten van harde schijven hebben een andere standaard genomen. Zij hebben de standaard 1GB is 1000MB. Voor elke GigaByte is er dus 24MB minder geheugen. Zodoende beschikt een schijf van 20GB (staat op de doos) in het echt dus 20x24MB = 480MB minder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb maar 16 GB van de 20 GB (xbox 360)dat is toch niet normaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op een XboX of andere harde schijf is het altijd anders. Het besturingssysteem van de XboX moet ook ergens op staan, en waarschijnlijk neemt dit ong. 3,5GB in beslag. Als je een losse, lege harde schijf koopt, geldt mijn bovenstaande verhaal wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor je reactie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat Bartdingen daar gelijk aan heeft, het lijkt me zeer voor de hand liggen dat het besturingssysteem niet meer op een chip staat, zoals bij veel apparaten nog wel het geval was, maar dat het ook op de harde schijf staat, ik denk in een onzichtbare en beschermde partitie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat zeg je nu? Harddiskfabrikanten hebben een andere standaard genomen? Zou het niet andersom zijn denk je?
Kilo is 1000, mega is 1000 kilo, giga is 1000 mega.
Maar omdat de geheugenfabrikanten destijds 1024 hebben afgerond op 1000, word traditiegetrouw geheugens gemeten met het 1024 standaard, zodat 130 Mb nog steeds aangeduid word met 128 MB.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ontcijfer het maar even ;)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Veelvouden_van_bytes
Een 20GB schijf is wel 20GB.

Het probleem zit hem in de definitie.

20 GB is 20 miljard byte (20 x 10^9 Byte) aan de hand van de SI definitie van Giga als voorvoegsel.

20 GiB (Giga binary Byte) is 20 x 1073741824 bytes (20 x 2^30 bytes).

Ik kan me zelf nog goed herinneren dat wat nu gedefineerd wordt als GiBi-, MeBi- en KiBiBytes voorheen veelal gebruikt werd op een andere manier.

In de jaren '80 en '90 van de vorige eeuw hoorde ik geregeld spreken over Giga-, Mega- en Kilobytes in de varianten die nu als GiBi-, MeBi- en KiBiBytes gedefinieerd worden.

Dit maakt uiteraard een groot verschil op grotere hoeveelheden.

Toegevoegd na 7 minuten:
Even ter illustratie een rekensommetje.

Als je het verschil uitrekent tussen 20 Giga Binary Bytes en 20 Gigabytes krijg je dit

2^30-10^9 = 73.741.824 Bytes verschil tussen een GiB en een GB.
73741824 x 20 = 1.474.836.480 Bytes verschil tussen 20GiB en 20GB.

Dat is dus bijna 1,5 miljard bytes verschil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
20 GB is wel degelijk echt 20 GB.

Maar vroeger werd de geheugengrootte afgerond op hele 1000-tallen. Van een computer die 4096 byte geheugen had, (eind jaren 70, begin jaren 80 zeg maar) werd dan gezegd, die heeft 4 Kilobyte! Dat klonk beter. Maar in werkelijkheid had het natuurlijk 4,096 kilobyte.
De afronding was toen ook niet zo groot, iets meer als 2%, maar naarmate de geheugens steeds groter werden, bleef de geheugenfabrikanten, en ook computerfabrikanten en ook softwarefabrikanten (dus ook Microsoft) zich aan dezelfde afronding houden. Echter werd de 'fout' wel steeds groter.
Toen de eerste computers kwamen met een Megabyte geheugen, bleef men zeggen 1 megabyte, terwijl het in werkelijkheid 1024x1024=1048576, oftewel, de afrondingsfout was al gestegen naar ruim 4%
Daarna is het alleen maar erger geworden, nu hebben computers Gigabytes geheugen, en een gigabyte is 1024x1024x1024=1073741824 byte. Zie je dat de foutmarge nu al ruim 7% is? Toch zegt men nu nog steeds liever 1 Gigabyte, als dat ze zeggen: ik heb 1,07 Gigabyte geheugen in mijn computer.

Harddiskfabrikanten hebben geen reden om mee te doen met afrondingsfouten, die geven de harddisk gewoon aan in ECHT Gigabytes. Probleem is echter dat Microsofts Windows WEL meegaat met de geheugenfabrikanten.
Dus als Windows zegt dat een harddisk 19,07 GB groot is, dan moet je dat eigenlijk delen door een miljoen, en dan maal 1024 x 1024 doen.