Hoe haal ik al mijn bestanden van mijn computer af?

Stel: je hebt een computer die niet meer aangaat. Op knoppen drukken werkt dus niet. Nu kan je 1 ding doen: de pc openschroeven en iets eruit halen waar je bestanden opstaan.

Dit is bij mij het geval (ongeveer).

Alleen, ik heb niet veel verstand van pc's op 16 jarige leeftijd... Ik wil graag m'n bestanden terug, maar ik wil geen dingen beschadigen of per ongeluk toch mijn bestanden kwijt raken. Weet iemand hoe ik al mijn bestanden terug kan krijgen (dus door de hard disk eruit te halen of zo, als dat mogelijk is)?

Ik schrijf dit via een andere pc.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Hardware
1.5K
Ritsuka
8 jaar geleden
Harde schijf moet je hebben, die kun je in een dock zetten
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Uhm sorry, 1 klein vraagje tussendoor: is een harde schijf hetzelfde als een cd rom station? Want bij Wikipedia op het artikel harde schijf staan er plaatjes van een cd rom stagion met een cd erin :D
Ritsuka
8 jaar geleden
Ik kijk nu op de Wikipedia pagina, en daar zie ik geen cdrom staan hoor.
Harde schijf is een schijf die op cd lijkt, maar word gelezen door dat armpje wat er op zit, lees en schrijfkop is dat.
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Innansicht_Festplatte_512_MB_von_Quantum.jpg
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oh ok haha, ik heb geen verstand daarvan. Maar als ik m'n harde schijf er uit haal, dan gaat er dus niets verloren en het is niet gevaarlijk, toch? :) (Ik heb andere verhalen gehoord namelijk..)
Cryofiel
8 jaar geleden
Gevaarlijk is het niet. Wel eerst de PC uitzetten en de stekker uit het stopcontact halen. De harde schijf voorzichtig behandelen. Niet mee gooien, voorzichtig neerleggen, dat soort dingen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oke, spreekt dus voor zich.. maar er kan 100% niets verloren gaan, toch?
Cryofiel
8 jaar geleden
Klopt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ok bedankt beide. Ik ga maar is aan de slag ;)
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik heb in de tussentijd een antwoord getypt. Kijk maar of je daar iets aan hebt.

Het beste antwoord

Als je PC niet meer reageert op de knoppen, kan het zijn dat het een heel eenvoudig probleem betreft. Bijvoorbeeld een zekering die kapot is.

Je zou je PC naar een computerwinkel kunnen brengen om te kijken of hij eenvoudig kan worden gerepareerd. Dat is de makkelijkste oplossing.

In veel steden worden regelmatig Repair Cafes georganiseerd. Daar zitten vrijwilligers die gratis, of tegen een kleine vergoeding, proberen apparatuur te repareren. Ook dat zou een optie kunnen zijn.

Als reparatie niet meer mogelijk is of te duur is, kun je de harde schijf eruit schroeven. PC uitschakelen, stekker uit het stopcontact, en dan de behuizing openschroeven. Je harde schijf ziet eruit als op één van deze afbeeldingen:
http://www.ddrecovery.nl/wp-content/uploads/2013/05/harde-schijf-recovery-logisch-probleem1.jpg
http://tppc.be/wp-content/uploads/2014/01/Harde-schijf.jpg
http://1.bp.blogspot.com/-AuX_k3YbwR4/UqTRWU2rrnI/AAAAAAAACCE/-LYRfbYap8M/s1600/Hdd-wissen.jpg

Meestal zit hij met vier kruiskopschroeven vastgeschroefd in een soort "rekje". Haal de kabels los en schroef de harde schijf eruit.

De dikke kabels die naar de voeding gaan (de "grote kast" in je PC met de ventilator, waar ook de stekker naartoe gaat) kun je in de PC laten zitten. De dunne kabel die de gegevens van en naar de harde schijf transporteert kun je het beste ook uit de PC halen, dat wil zeggen: de andere kant lostrekken.

Nu neem je de harde schijf en de gegevenskabel mee naar een andere PC. Die andere PC heeft zelf wel een losse voedings-aansluiting die je op je harde schijf kunt aansluiten. Met de gegevenskabel koppel je dan de harde schijf aan de andere PC. Ook hier geldt: eerst die andere PC uitzetten, stekker eruit, dan pas de harde schijf inbouwen.

Voor het gemak kun je de andere PC open laten (je hoeft de kast niet dicht te schroeven). Je kunt ook jouw harde schijf gewoon los ergens neerleggen, zolang hij maar geen onderdelen raakt en zolang de aansluitingen maar geen kortsluiting maken met het metaal.

Daarna de andere PC aanzetten. Die ziet nu twee harde schijven. Als jouw harde schijf het nog doet, kun je nu bij al je gegevens komen.

Cryofiel
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt dat je het in een wat makkelijkere taal hebt gezegd. Ik ga er gelijk mee aan de slag.
Nogmaals bedankt en beste antwoord.