Wat zijn de nederlandse garantierechten?

Ik heb een iPad mini gekocht en het scherm doet aan ghosting (tijdelijk inbranden) ik heb hem in Julie 2013 gekocht, heb ik nog recht op een reparatie of vervanging?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je extra garantie erbij gekocht? Of gewoon de standaard 1 jaar?
http://www.apple.com/nl/legal/statutory-warranty/

Antwoorden (1)

Op www.juridischloket.nl vind je deze informatie:

"Wat kan ik doen als ik iets heb gekocht dat niet (goed) werkt?

Als u iets koopt, dan mag u ervan uitgaan dat het product functioneert, zoals u dat zou mogen verwachten. De verkoper moet ervoor zorgen dat u het product een bepaalde tijd op een normale manier moet kunnen gebruiken. Dit is een wettelijke garantie. U kunt terug naar de verkoper, als er iets met het product mis is wat u niet hoefde te verwachten."

"Wat zijn mijn rechten als ik een garantiebewijs heb?

Volgens de wet heeft u het recht om een product te ontvangen dat aan de afspraak voldoet. Als u echter van uw verkoper ook garantie heeft gekregen, kunt u nog eenvoudiger uw recht halen.

U kunt vervanging of herstel eisen

U hoeft dan niet te bewijzen dat u nog niet hoefde te verwachten dat het product stuk zou gaan. U kunt aan de hand van wat er in het garantiebewijs staat vervanging of herstel eisen.

In het garantiebewijs staat precies vermeld waar de verkoper extra garantie voor geeft. Soms wordt nadrukkelijk de goede werking van een product gegarandeerd. Het kan ook zijn dat de extra garantie van de verkoper alleen op bepaalde gebreken zit. Bijvoorbeeld dat de rits van uw tas niet binnen een jaar stuk hoort te gaan.

Meestal geeft de verkoper of fabrikant een termijn aan waarbinnen u extra garantie krijgt. Tijdens de garantieperiode zal de verkoper of fabrikant het gebrek kosteloos moeten repareren. Behalve als hij kan bewijzen dat u het product onjuist heeft gebruikt. Is repareren niet mogelijk, dan heeft u meestal recht op een nieuw product."

"Moet ik reparatiekosten betalen of voor het vervangend product betalen?

Als consument heeft u recht op kosteloze reparatie of vervanging van het product als het niet goed werkt. Soms is het redelijk dat u toch een deel van de reparatiekosten moet betalen of moet bijbetalen als het product wordt vervangen. Dit heeft ermee te maken hoelang u al gebruik heeft kunnen maken van het product.

Voorbeeld: u gebruikt het product al enkele jaren en het werkt plotseling niet meer goed. De verkoper is dan nog wel aansprakelijk, omdat u het gebrek nog niet hoefde te verwachten. Aangezien u jarenlang probleemloos gebruik heeft kunnen maken van het product, kan van u worden verwacht dat u moet bij betalen aan de reparatiekosten of het vervangen van het product. Hoe langer u het product heeft gebruikt, hoe meer u zou moeten bijbetalen aan reparatiekosten.".
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat je zegt klopt. Echter, geldt alles wat hierboven staat tot 2 jaar na aankoop?
Antoni
9 jaar geleden
Dit is de informatie die ik vond op die website. De precieze details weet ik verder helaas niet. Hiermee en met extra informatie van de winkel zal de vraagsteller vast wel uit de voeten kunnen.