De harde schijf van mijn laptop begint steeds maar lawaai te maken terwijl de prestaties niet slechter worden?

Kan iemand mij vertellen wat hiervan de oorzaak kan zijn?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
1.8K

Antwoorden (4)

Mechanische slijtage! Zo'n hdd draait 5400 of 7200 rpm, dus op den duur zijn de draaiende delen gewoon op. Waarschijnlijk "slijpt" de naald in de schijf terwijl deze er juist net boven moet zitten.Raad je aan een backup van deze hdd te maken en een nieuwe te kopen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
gvrox
9 jaar geleden
De lees/schrijfkoppen zweven op een luchtkussentje, dus die slijpen echt niet in de schijf (dan is het heel snel afgelopen met de HD, en vraagsteller zegt zelfs dat de prestaties niet zijn afgenomen, dus dat kan het niet zijn). Zo snel mogelijk een backup maken is wel een waardevolle tip, direct doen dus!
De oorzaak kan stof zijn.
Mijn computer gaat dan tenminste ook veel lawaai maken!

U heeft er waarschijnlijk geen weet van, maar uw computer fungeert naast zijn gebruikelijke taken ook nog eens als gratis stofzuiger. Niet dat de ontwerpers dit in gedachten hadden maar hij doet het toch. Het vervelende is dat de computer helemaal niet tegen stof kan. De meeste stof komt binnen door de ventilator van de computer. De ventilator zuigt lucht van buiten de systeemkast aan om de onderdelen in de computer te koelen. Helaas bevat deze aangezogen lucht vrijwel altijd stof.

http://www.pcconsultant.nl/tips/pcstof.htm
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het zou ook kunnen dat de schijf gefragmenteerd is, waardoor bestanden kris-kras over het oppervlak verdeeld staan. Dit leidt tot veel meer leesacties en schrijfacties om een bestand op te halen resp. weg te schrijven. Heb je al eens geprobeerd om je schijf te de-fragmenteren?
Wat eveneens zinvol is om te controleren is je geheugen gebruik. Als je intern geheugen vol zit gaat de computer stukken geheugen "swappen". Ook dit leidt tot veel meer lees en schrijfacties. Meer geheugen plaatsen of minder programma's tegelijkertijd openen kan dit fenomeen oplossen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het parkeren van de schijfkoppen kan wel eens voor geluidshinder zorgen als de harddisk dat te vaak/te snel doet. Een update van de firmware kan zoiets vaak oplossen.