Waarom is een keypad van een toetsenbord uitschakelbaar ?

zonder 'num-lock' hebben de toetsen geen functie.

Toegevoegd na 20 minuten:
Scrollen,Page-up, page-down, naar links, naar rechts
Deze toetsen zitten ook nog een apart op mijn (Thrust) toetsenbord, naast de keypad.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (2)

Zonder num-lock hebben de toetsen nog wel een functie, dan kun je ze gebruiken om te scrollen. Page-up, page-down, naar links, naar rechts.
Dat is de reden dat het uitschakelbaar is. Soms heb je die toetsen nodig als je veel getallen invoert, maar even later kun je wel zoveel scrollwerk nodig hebben, dat het makkelijker is het daar te doen, dan op de andere plekken van het toetsenbord.

Toegevoegd na 15 minuten:
Naar aanleiding van je uitbreiding: De cijfertoetsen zitten ook nog apart op je toetsenbord.

Persoonlijk vind ik het fijner om bij tijd en wijlen de num lock uit te zetten en met de toetsen op die plek te scrollen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Scrollen,Page-up, page-down, naar links, naar rechts
Deze toetsen zitten ook nog een apart op mijn (Thrust) toetsenbord, naast de keypad.
Omdat de toetsen zonder numlock wél een functie hebben. Er zijn mensen die de alternatieve functie (pijltjestoetsen, PgUp/PgDn, Home/End) gebruiken omdat ze de onderlinge positie van die toetsen fijner vinden werken dan bij de reguliere toetsen met die functie.

Hetzelfde is natuurlijk ook aan de hand met de cijfertoetsen, die zitten ook boven de letters, maar door de ondelinge positie van die toetsen in het NumPad kun je ze fijn met één hand bedienen.