ik heb mijn harde schijf verdeeld in twee partities,nu zie ik dat ik geen 500gb meer heb maar 231gb,wat gaat hier mis?

Toegevoegd na 1 uur:
ik zal het even anders uitleggen,ik heb een schijf van 500gb,ik wou de c schijf kleiner maken,en de d schijf groter,nu zie ik dat de c schijf 104 gb groot is,en de d schijf 127gb,ik mis dus heel wat gb's wat doe ik verkeerd?

Toegevoegd na 5 uur:
ik gebruik EASEUS Partition Maste.Wat wil ik doen?
Ik heb al twee partities,maar omdat ik een backup van mijn c-schijf wil maken,wil ik hem kleiner maken om de backup op een externe schijf te zetten,hij is nu 127gb,te groot voor mijn externe schijf,want hier staat al van alles op.De d schijf kan ik dan wat groter maken,dus dit verhaal gaat dus mis,want ik heb een harde schijf van 500gb,en na dit alles nog maar 107 en 123 gb.Wat kan ik nu het beste doen?

Toegevoegd na 6 uur:
wat moet ik doen om helemaal opnieuw te beginnen,waar begin ik,backup maken en dan...?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
2.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedoel je dat je de helft kwijt bent, of snap je niet waarom het niet precies 250 is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarmee heb je de partitionering gedaan, rins?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles staat er gelukkig nog op, soms gaat 't mis en dan goed mis, en ben je alles gewoon kwijt. Maak een backup van alles en begin opnieuw... c'est la vie. Ik wil het niet zeggen maar doe het toch: dit is PC eigen.

Het beste antwoord

Zelfs met goede partitioneersoftware zoals PartionMagic kan er wat misgaan, is mijn ervaring.
In de regel is het dan beter om opnieuw te beginnen en de schijf helemaal leeg te hebben met 0 partities.

Toegevoegd na 17 uur:
In antwoord op je toevoeging:
Backups maken van beide partities met een juist programma. Gezeur is dat je vroeger met Windows (sorry, ben een vervent Mac fan, ook om die reden) altijd aparte backup programma's nodig had en je blauw betaalde of je computer gezondheid in de waagschaal legde met illegale versies.
Weet niet hoe die nu in Windows 7 is geregeld? En of je dat hebt?

En computer troubleshooting gaan ook een beetje te ver op GV.
Dus een algemeen advies luid dan, schijf opnieuw partitioneren met een vooraf gemaakte opstartschijf of USB stick. Daarna natuurlijk formatteren en kies dan voor de volledige formattering, dan controleer je de schijf ook gelijk.
Vervolgens backups terugzetten, ook weer door gebruik te maken van een vooraf gemaakte opstartschijf of USB stick, met het backup programma gemaakt.

Het is dus zaak om de boel goed voor te bereiden voor je hieraan begint en geen haast te hebben, dit is een klusje waar je wel even een half dagje mee zoet kan zijn.
Besef dat het einddoel dan wel een goed werkende computer is, met lekker fragmentatie vrije schijven die goed en snel werken. En eer van je werk. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oke bedankt hier ga ik mee aan de slag.
Ook de anderen bedankt voor de vele reacties.

Andere antwoorden (4)

Als je bedoelt, 2x 231 gig komt dat waarschijnlijk doordat een schijf opzich ook ruimte inneemt. En er nu dus twee schijven zijn.

Toegevoegd na 1 uur:
Zie antwoord Attidude. Erg goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het opdeeld over partities dan hebben de partities ieder het aantal GB wat jij hebt opgegeven.

Alle niet verdeelde GBs kan je ook niet terug zien in deze computer. Hiervoor moet je naar de disk manager zodat je ze alsnog kan verdelen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
500 GB is altijd een omkooppraatje. Dit betekent eigenlijk 536 870 912 000 bytes.

Echter is het andersom, namelijk koop je 500 000 000 000 bytes, wat betekent 465.6612873075 GB

465/2=232,5 GB.

Die 2x 1,5 GB ben je kwijt, omdat de schijf zelf ook wat ruimte opneemt.

Toegevoegd na 28 seconden:
omkooppraatje = natuurlijk verkooppraatje!!!

Toegevoegd na 1 uur:
Het "verdwijnen" van deze GB's is een "bijwerking" die kan optreden bij het herindelen van partities. Vrij vervelend, hebben wij hier thuis ook wel eens gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het geen verkooppraatje is. Windows hanteert nog steeds het oude kilo=1024 terwijl HDD-fabrikanten en Linux bijvoorbeeld wel om zijn naar kilo=1000, zoals aangegeven door het SI-stelsel. HDD-fabrikanten zullen natuurlijk nooit teruggaan, dus Microsoft kan beter gewoon de internationale standaard aan gaan houden. http://nl.wikipedia.org/wiki/Kilobyte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En toch heb ik bij elke PC die ik tot nu toe nog heb gezien precies het aantal GB's gezien dat je omgerekend krijgt met 1024. Idemdito bij USB-sticks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja en welk OS zat er op die PC?
Ik snap je verhaal niet helemaal, want je geeft in de vraag aan dat je de schijf gepartioneerd hebt (verdeeld in 2 partitities), en vervolgens geef je aan dat je, op een blijkbaar al gepartioneerde schijf, de partities grote/kleiner hebt gemaakt. (Dat kan alleen maar goed met een speciaal partionmanagement-programma).

Er kan natuurlijk nooit zoveel GB verdwenen zijn. Bekijk met schijfbeheer (diskmanager) hoe de partities ingedeeld zijn. Indien mogelijk: maak de schijf leeg en begin helemaal opnieuw. En anders zul je een partioneersoftware moeten gebruiken (bijv. partionmagic oid)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb meer dan eens ook wel eens met het partitioneren met PartitionMagic rare dingen meegemaakt, na enkele wijzigingen. Die zouden moeten kunnen, aleen in praktijk... Kom je meestal niet uit, gewoon opnieuw de hele zwik doen is dan het enige redmiddel.