ik heb mijn laptop naar fabriekinstellingen gezet, kan ik nog bestanden terug vinden ????

ik had belangrijke videos die stonden in een map op mijn bureelblad, kan ik deze nog terug vinden, is al zo een 3 weken geleden

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Hardware
Ritsuka
7 jaar geleden
had je geen backups gemaakt voordat je terugzette naar fabrieksinstellingen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
nope helaas niet
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
maar dat waren videos die ik op mijn bureelblad in een map had gezet en op het moment dat ik op die map klik sprong die weg en nooit terug gevonden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als ze er niet meer staan, dan zijn ze weg. Dan hand je maar een backup moeten maken.
Thecis
7 jaar geleden
@rickw
Wat een totale onzin kraam je hier uit. Ten eerste is het waarschijnlijk nog terug te halen. Ten tweede kan iedereen een fout maken. Geen reden om met verwijten te gaan gooien.
Thecis
7 jaar geleden
@Ritsuka
De vraag stellen is je vraag beantwoorden. Als er een back-up was gemaakt die goed was, had de vraag over het terugvinden uberhaupt niet gesteld te worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijten maken mag best, het is gewoon dom om überhaupt geen backup te hebben, maar al helemaal als je de boel gaat formatteren. Stel dat je je huis gaat slopen. Als alles dan opgeruimd en uitgegraven en zo is, kom je er 3 weken later achter dat je nergens meer kunt wonen, dat je bankstel, bed, fornuis, CD-verzameling, laptop, etc. enz allemaal weg zijn. Een kind kan dat nog van tevoren kunnen bedenken!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"het is gewoon dom om überhaupt geen backup te hebben" Deze durf ik te betwisten, immers als je niet weet dat bij opnieuw installeren je alles kwijt bent kun je die persoon slechts onwetendheid verwijten, maar geen domheid....

Het beste antwoord

het hangt er van af hoe de schijf geformateerd is. Als het een quick format is geweest, dan staan in principe alle bestanden er nog op (ga ik zo op verder).
Met een full format is alles daadwerkelijk gedelete (kan je nog terug halen, maar dat is echt veel moeilijker).
Het verschil merk je gemakkelijk. Een quick format is in een minuut gebeurd, een full format (afhankelijk van de schijfgrootte en schrijfsnelheid) kan uren duren.

Om te kijken wat er nog op staat, moet je een disaster recovery programma gebruiken. Deze gaat over de harde schijf heen om te kijken wat het tegenkomt. Is een langdurig proces vertel ik je alvast.
Echter, je geeft aan dat het al 3 weken geleden is. De kans dat de computer dan de bestanden toch overschreven heeft met andere items is heel goed aanwezig. Proberen en kijken wat je terug kan vinden.

Hier staan een aantal programma's die goed werken. Ikzelf gebruik Stellar Data Recovery (wat heel goed werkt, maar is wel betaald). De programma's in de links zijn gratis versies (als het goed is). Ik heb goede dingen gehoord over Recuva
https://www.lifewire.com/free-data-recovery-software-tools-2622893

Succes!
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Als het een quick format is geweest, dan staan in principe alle bestanden er nog op (ga ik zo op verder)." @Thecis: Nou kraam jij onzin uit. De recovery installatie komt van een herstel partitie maar schrijft de installatie bestanden OVER de door quickformat vrij gemarkeerde ruimte heen, deze ruimte was voorheen de oude windows installatie, immers begint een installatie doorgaans in de lage sector-range, en zal dit bij herinstallatie weer doen, bovendien maakt zijn bureaublad hier deel van uit. Hiermee is echter de kans voor herstel nog niet helemaal verkeken als deze bestanden er recent waren opgezet. Echter met het verstrijken van de dagen, en bij de vraagsteller zelfs weken is die kans zo verkeken.... Overigens is niet Recuva maar Testdisk 'the weapon of choice' als je het echt goed wilt doen.... http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk
Thecis
7 jaar geleden
Goede aanvulling. Dank je wel. Ik geef ook niet aan dat ik alles weet. Voor een besturingssysteem heb je wellicht gelijk. Voor een gewone schijf die geformateerd is, is dit wel van toepassing. Bedankt voor de info omtrent het herstellen van een besturingsysteem (in het verleden was het bij wel gelukt overigens, maar dat geheel terzijdecdan maar). Puntje over Recuva. Ik heb niet gezegd dat Recuva het beste is, alleen dat ik er goede dingen van gehoord heb. Maar goed om te weten dat er ook 1 is wat het beste is. Dank
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
thnx ik heb er een paar kunnen redden niet allemaal wel na hele vele uren zoeken maar ben zeer te vereden

Andere antwoorden (1)

De kans op succesvol terugvinden kun je gelijk stellen aan 0. Er is niet alleen geformatteerd, maar de nieuwe installatie bestanden zijn weer over de "vrije" ruimte geschreven. Bestandsystemen zijn inode gebasseerd dus aan het eind van elk blok is een verwijzing naar het volgend blok, voor grote bestanden is de kans op verlies dus substantieel groter want mis je een blok ergens in het midden dan is het vervolg niet te vinden. En aangezien de indeling voor videobestanden in de header wordt geschreven (ISOM/MP4 Atoms in M4V/M4A/MP4 video's bijvoorbeeld) heb je niks aan flarden video ergens tussen-in als je de juiste indeling niet kent.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
recuva is nu aan het scannen zal nog voor 2,5 uur zijn.
ik hoop dat dit gaat lukken ik hou jullie op de hoogte; thnx
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je kunt als alternatief ook Testdisk gebruiken.
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk