Is het mogelijk om meerdere ip4 adressen te hebben?

zonder gebruik te maken van een VPS of VPN

is het mogelijk op 1 router?

of heb je hier meerdere routers (met abonnement) voor nodig + switches?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (3)

Theoretisch zou je twee abonnementen kunnen nemen; bijvoorbeeld 1 kabel en 1 telefoon, bij verschillende providers. Je zou dan twee verschillende routers en netwerken hebben. Op 1 router is echt niet mogelijk. Of de providers er aan meewerken weet ik echter niet. Persoonlijk twijfel ik er niet aan dat de KPN echt wel weet of een adres al een UPC abbo heeft of niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In theorie is het mogelijk, maar in de praktijk is het veel handiger als elk netwerkelement één uniek nummer heeft.

Als je een netwerkelement vergelijkt met een deur, dan kan een huis of computer meerdere deuren hebben, maar de pakketjes worden toch verstuurd naar het huisnummer.

Toegevoegd na 10 minuten:
Kortom je hebt fysieke poorten nodig of virtuele. Het maakt niet uit waar die poort zit een router of op een netwerkkaart in een server. Want het wel iets dat je niet snel bij een pc ziet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"In theorie is het mogelijk, maar in de praktijk is het veel handiger als elk netwerkelement één uniek nummer heeft." Waar blijkt het dan uit dat het in de praktijk handiger is? "Als je een netwerkelement vergelijkt met een deur, dan kan een huis of computer meerdere deuren hebben, maar de pakketjes worden toch verstuurd naar het huisnummer." Hier maak je een denkfoutje...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En een minnetje voor deze volslagen warrige niet ter zake doende uitleg:
"Kortom je hebt fysieke poorten nodig of virtuele. Het maakt niet uit waar die poort zit een router of op een netwerkkaart in een server. Want het wel iets dat je niet snel bij een pc ziet."
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het lijkt er op dat ik de vraag verkeerd heb gelezen. Maar je kunt als bedrijf of particulier meerdere huizen/panden hebben. Dus ook meerder huisnummers of postadressen. En zo kun je ook meerdere ipadressen hebben. Maar per deur of poort maar een (ip)adres. Voor een pand mag je ook computer of router lezen. Overigens hebben wij het op externe (ip)adressen.
Afhankelijk van je provider kun je bundels van 4 of 5 externe IP adressen afnemen die je dan kunt gebruiken voor je thuisnetwerk op één router(kwestie van netmasking). Vaak zijn dit business abbo's. Je haalt in de router NAT weg, en geeft elk apparaat in je netwerk het externe IP(uit de pool van 4 of 5) Je kunt zelfs op één PC die 4 of 5 adressen kwijt(is niet praktisch maar wel mogelijk) Zie bijvoorbeeld KPN zakelijk onder specificaties(4 adressen krijg je erbij)
http://www.kpn.com/zakelijk/internet/zakelijk-internet/abonnementen/internet-snelheid-50-mb.htm