Ik heb een laptop aangeschaft en vraag ik mijzelf af, hoe lang ik hem op de 220 volt aangesloten moet/mag houden. Wat is het beste?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Als jij de laptop aangesloten laat op de 220V dan is het beste de batterij eruit te laten... Batterijen gaan het langst mee als ze ook ontladen worden, voor lange tijd aan de stroom te laten om het aantal laad/ontlaad cycli laag te houden veroudert de batterij sneller... Apple hanteert zelfs 1 volledige cycli voor half ontladen naar geheel opgeladen, dus als je op batterij overgaat steek 'm dan ook niet tussentijds in het stopcontact, maar blijf op de batterij tot de waarschuwing komt om op te laden....

"The bottom line here I guess is that if you took the trouble to always remove the battery while running under AC power, you would extend its life, but doing so obviates some of a laptop’s marquee advantages — data security, uninterrupted computing during power outages, and quick getaways."
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Normale hebben mensen een laptop 24/7 aan de lader.
Houd je daar maar aan.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik meen wel eens gehoord te hebben, dat accu's lui kunnen worden.Als ze trouwens vervangen moeten worden, zou ik niet weten hoe.Heb u daar een idee van?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De meeste accu's zijn gemakkelijk te vervangen. Ze zitten traditioneel aan onderkant bij scharnier van scherm.
Zet eerst je laptop uit of sluit de laptop op een nette manier af en daarna ga proberen om de batterij te verwijderen. Meestal is het een schuifschakelaar. Ook loont het de moeite om eerste de handleiding door te bladeren en het hoofdstuk over het vervangen van de batterij te lezen. Meestal weet de verkoper van de laptop batterijen wel hoe het werkt. Wel het is zaak om niet te lang wachten met het kopen van een nieuwe laptopaccu, want de fabrikanten houden niet eeuwig die dingen op voorraad ook omdat ze een uiterste houdbaarheidsdatum hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het geheugeneffect ('luide batterij') speelt nauwelijks nog een rol bij moderne accu's. Zie wikipedia (zoek op 'lazy battery'). Daarbij is het zo dat moderne accu's bescherming bieden tegen overladen en kan het laten zitten aan netstroom geen kwaad.
Sterker, het enige geheugeneffect dat bij Li-Ion-batterijen bestaat is dat van de deep charge, de diepe ontlading.De lading van je batterij mag niet onder de 20% komen. En als je je accu lange tijd niet aangesloten hebt, is het risico dat dat gebeurt veel groter dan wanneer je je notebook aangesloten hebt op het lichtnet! Je kunt je notebook dus het beste op 220V aansluiten, als je de keus hebt. Behalve als het een oud model is dat niet ophoudt met laden, ook al is de batterij al vol.
De meningen zijn er over verdeeld. Het hangt af van het doel waar je de laptop voor gebruikt.

Zelf heb ik mijn laptop 24/7 aan 220 v hangen en nu is mijn batterij wel erg lui geworden.

Sommige oude laptops die ik heb werken alleen als ik ze aan 220 v hang want de batterijen zijn overleden en niet meer vervangbaar.

Omdat ik veel weet, maar ook niet alles verwijs ik naar de artikel over dit en iets breder. Zie dus bron. Zelf kan ik niet beter zeggen, behalve dat ik zelf een andere mening heb.