De BIOS instelling van mijn harde schijf staat op een verkeerde waarde. Hoe verander ik dat?

Sinds enige tijd heb ik een probleem met mijn laptop. Het is Compaq CQ56 187SD. Bij de meest simpele handelingen (bijvoorbeeld iets opzoeken met Google of een email schrijven) komt de melding: programma reageert niet. In het logboek van Windows 7 staat dan de waarschuwing: "Terugzetten op apparaat \Device\RaidPort0 is aangevraagd.''

Zie ook: http://www.goeievraag.nl/vraag/betekent-terugzetten-apparaat-device-raidport0.204229

Als antwoord op bovenstaande vraag (zie link) staat dat de BIOS instelling van de harde schijf mogelijk op een verkeerde waarde staat (namelijk RAID).
Ik heb door te Googlen begrepen die waarde ook SATA kan zijn.

A. Waar kan ik zien of de BIOS instelling van mijn harde schijf inderdaad op RAID staat?
B. Hoe wijzig ik hem eventueel naar SATA?

Via de website van HP heb ik ontdekt dat ik bij het opstarten F10 kan indrukken: http://h20239.www2.hp.com/techcenter/startup/index.htm
Ik kom dan bij BIOS instellingen, maar nergens zie ik iets over staan over de BIOS instelling van mijn harde schijf.
Ook de waarde RAID kom ik nergens tegen.

Moet ik ergens anders kijken in het systeem om die BIOS instelling van mijn harde schijf te zien? Bv. systeem configuratie?

In het antwoord (zie: http://www.goeievraag.nl/vraag/betekent-terugzetten-apparaat-device-raidport0.204229) wordt ook de mogelijkheid benoemd dat het te maken kan hebben met de SATA interface (zie punt 1 van het antwoord). Hoe kan ik ontdekken of dit zo is. En hoe kan ik het oplossen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
3K

Antwoorden (3)

Meestal op de eerste of tweede pagina van je bios vindt je de harde schijven je gaat gewoon naar die pagina en zoekt gewoon opnieuw op schijven, eventueel verwijder je eerst de schijf die al in de bios staat, nu moet het systeem je schijf weer winden met de juiste instellingen,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U geeft aan,dat U in de BIOS kunt komen. Prima ! Als U in de bios bent..kijkt U onder "Integrated Peripherals" en ziet U diverse devices (hardware) vermeld staan. Geef aan de hand van opstartvolgorde aan,dat de usb-stick als eerste opgestart dient te worden.De harde schijf uiteraard als 2e ! Dit kunt U doen door op de toetsjes "Page Up "en "Page down" te drukken (indien dit niet lukt met de pijl-toetsjes er vlak onder. ) U sluit af en als er gevraagd wordt om deze (nieuwe) handeling opgeslagen dient te worden Y (yes) .

De volgende stap is dan om de drivers voor de Serial SATA Hd te installeren. Blijkbaar wordt deze niet herkent en vandaar volgens mij dit probleem. Als het U lukt om op de HP website met een andere computer het exacte type nummer plus de benodigde gegevens in te vullen en de drivers - welke ik eerder noemde- te downloaden en op een usb stick te zetten,kunt U later verder gaan. Mocht deze optie niet lukken ,kijk dan even op de volgende link.:

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareCategory?os=4062&lc=nl&cc=nl&dlc=nl&sw_lang=&product=5036125#N649

Desnoods contact opnemen met HP Nederland en verzoeken om hulp en/of versturen van de juiste drivers voor Uw laptop.

Groet:Zoekertje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hierboven is al redelijk goed uitgelegd wat er dient te gebeuren en dus is je vraag beantwoord.

Maar wat niet onbelangrijk is om te vermelden:
- als je je HD instellingen in je bios veranderd, is de kans erg groot aanwezig dat Windows opnieuw geinstalleerd moet worden!

Je gaf zelf al aan dat Windows klaagt over '\Device\RaidPort0'. Dat is de technische benaming voor waar de harde schijf zich bevind (technisch dus, want hij blijft fysiek op dezelfde plek zitten).

Ga je je controller van RAID naar SATA veranderen, dan zal Windows nog steeds op willen starten van \Device\RaidPort0, maar de schijf bevind zich daar niet meer, maar op iets dat lijkt op \Device\Sata0 (o.i.d.).

Let hier dus op als je in het bios gaat 'rommelen'.