Waarom speelt mijn laptop 1080P zo stotterig af?

Mijn laptop speelt sinds kort geen filmpjes van 1080P meer af, terwijl dit vroeger nog wel mogelijk was. Mijn laptop ( de Asus F550L ) ondersteunt dit namelijk wel.

Er zit een videokaart van Geforce 820m in en ondersteunt 1920-1080.

Zou iemand mij een verklaring en oplossing kunnen geven voor dit probleem?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
1.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Probeer VLC speler met hardware acceleration: https://wiki.videolan.org/VLC_GPU_Decoding/ Althans als de video gedownloade videos zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry, was vergeten te vertellen dat het alleen bij het streamen van filmpjes voorkomt, Bijvoorbeeld YouTube.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Probeer tot die tijd 720p wat niet veel scheelt met 1080p aangezien youtube's compressie flink is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
https://www.youtube.com/watch?v=9piu4RxI0_I
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Stop eens een netwerkkabel in je laptop en vebreek de WIFI verbinding. Als hetzelfde filmpje nu wel lekker loopt is het de internetverbinding. Maar dat kan je ook al uitvinden door het filmpje op pauze te zetten en een flink stuk te laten bufferen. @Traveljack
Populaire films zijn niet gevoeliger voor stottering. Youtube heeft gewoon een bepaalde bandbreedte en jij hebt een bepaalde bandbreedte. Hoogstens kan het druk worden bij YT in het algemeen, maar dat zal eerder theoretisch zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het ligt aan de browser, want heb net Firefox geprobeerd en daar lukt het wel prima. Raar maar oke niets aan te doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat gebruikte je eerst?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gebruikte eerst google chrome

Antwoorden (1)

Een van de redenen is dat je te weinig vrij RAM geheugen hebt. Terwijl er andere programma's op de achtergrond lopen, die allen samen ook processortijd verlangen, worden de prestaties van je laptop steeds slechter.
Je moet kijken wat je alles kunt stoppen. Ik zag dat je grafische kaart goed genoeg moet zijn om films af te spelen.
Het programma VLC is goed, maar er zijn lichtere programma's.
Ook wanneer je harde schijf vol is, zullen de prestaties van je laptop naar beneden gaan.
Een optimale snelheid bestaat uit: voldoende geheugen (4 gb en meer), voldoende plaats op je harde schijf (meer dan 10% van de harde schijf), een goede grafische kaart met dedicated geheugen, zo min mogelijk op de achtergrond lopende programma's.

Verder wil ik je nog vermelden, dat je helaas niet een al te beste laptop hebt gekocht volgens sommige kopers op een forum...maar goed, daar gaat het om hetzelfde model, maar dan met een andere videokaart... kijk zelf maar eens...

Wat kun je nou doen? Wat het meeste helpt is Windows opnieuw te installeren en het liefst Windows 8.1. Dat is het snelste OS systeem dat er is.
Heb je Windows 7 en wil je dat behouden, dan kijk je naar de drijvers van je kaart en kijkt of je de laatste drijvers hebt. NVDIA maakt heel regelmatig updates.
Dan kijken of je niet te veel codecs (de "drijvers" voor je video's) hebt geïnstalleerd. Bij VLC hoef je helemaal niks toe te voegen, bij Windows Mediaplayer heb je een paar extra codecs nodig om MKV files af te kunnen spelen).
Dan zet je een programma zoals Ashampoo Winoptimizer (kan ook een ander programma zijn) dat de fouten en verkeerde verknopingen en overbodige bestanden van je laptop kan halen erop. Of je dat na een nieuwe Windows installatie doet of erna, maakt niet zoveel uit. Met een beetje geluk kun je je systeem optiemeren vóórdat je Windows opnieuw moet installeren.

Hiermee heb je je PC weer schoon gemaakt en zou hij weer een stuk beter lopen.

Ik heb zelf ook wel eens het probleem gehad dat mijn pc langzamer liep of dat ik een waarschuwing kreeg dat het geheugen vol was. Omdat dat vaak programma's zijn die stiekem in de achtergrond liepen, koos ik voor de snellere en zekere weg, windows opnieuw te installeren.

Veel geluk en ... laat maar even weten of het je lukte.
Trouwens de tip om films in 720p af te spelen op je laptop is ook niet zo slecht. Dat doe ik nu altijd, scheelt veel plaats op de harde schijf en de kwaliteit is uitstekend.