Hoe werkt digitale opslag?

Wie bepaalt bijvoorbeeld dat mijn USB stick 64 GB heeft? Hoezo is dit niet onbeperkt? Waarom weegt mijn USB stick niet meer wanneer ik er meer opzet?

5 jaar geleden
in: Hardware
1.7K
TurfGraver
5 jaar geleden
Zie het als een groot aantal schakelaars.
Uit is 0 en ingeschakeld is 1 (digitaal).
Stand van schakelaar maakt in gewicht niks uit.
TurfGraver
5 jaar geleden
En het is niet onbeperkt omdat er maar een bepaald aantal schakelaars in je USB stick zitten. Afhankelijk van wat je gekocht hebt.
paulus811
5 jaar geleden
EN toch is het niet helemaal waar dat data niets weegt. Het totale gewicht aan data van alle internetpagina's is ongeveer 60 gram, het gewicht van een ei.
gvrox
5 jaar geleden
@paulus811 bij flashgeheugen zou het ook wel eens andersom kunnen zijn, volgens mij is bij onbeschreven flash geheugen elk celletje (bit) gevuld met elektronen, en wordt het beschreven door specifieke celletjes leeg te laten lopen; dus meer data zou de USB lichter kunnen maken. Het maakt natuurlijk wel uit of alle cellen af fabriek al geinitialiseerd (alle bitjes op 1) zijn; als het random is, dan zal het schrijven van data geen/weinig impact hebben.

Antwoorden (1)

Vergelijk het met een vel ruitjes papier, pervel zitten daar b.v. 20x27 vakjes op. Het geheugen patroon, bestaat uit een reeks van 1 en 0 en. Of er nu allemaal 1 en of 0en staan geschreven maak voor het gewicht niet uit. Als men meer geheugen wil, kan men meer vellen op elkaar liggen. In princioe kan dat een huis vol vellen worden, echter dat word onhandelbaar groot, dus blijft de capaciteit beberkt tot wat er in een gangbaar model usb stick past. Strikt genomen, zou men van 2 de grootst beschikbare usb sticks, ook een dubbel zo grote kunnen maken, maar dat is meer een prijs/vraag afweging, dan een technische beberking.