Waarom is een interne IDE schijf duurder dan een externe USB schijf

Als ik prijzen vergelijk kost 1TB usb ext. ongeveer een tientje meer dan een 500 Gb HD.
Hoe kan dat bij een externe heb je ook nog eens een extra behuizing nodig.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Er zijn verschillende standaarden voor harde schijven. Voorheen was IDE heel populair, maar tegenwoordig is SATA populair. Er worden nog maar mondjesmaat IDE schijven geproduceerd, omdat veel mensen inmiddels SATA schijven aankunnen.

Omdat ze mondjesmaat worden geproduceerd, liggen de kosten automatisch hoger.

Tegenwoordig zijn alle externe USB schijven allemaal SATA, vandaar dat ze goedkoper zijn dan IDE schijven. Soms zit er in de schijf een connector om van SATA naar USB te kunnen. Trek je die eraf, kun je 'm gewoon in je desktop of laptop gebruiken.

USB schijven zijn weer ietsje duurder dan SATA schijven, omdat je er een extra behuizing omheen hebt en bij 3.5" schijven zelfs een voeding. Maar als je nu een externe USB disk hebt en je wilt een veel grotere voor de laagst mogelijke prijs, kun je een SATA schijf kopen en die erin zetten. Dan kun je die oude schijf uit je USB behuizing weer in je PC gebruiken ofzo :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij een interne schijf moet alles veel compacter gemaakt worden, omdat het ingebouwd moet worden. Een externe schijf kan qua formaat groter blijven. Is daarom goedkoper.
14 jaar geleden
Omdat IDE schijven, nu ze steeds minder gemaakt worden, steeds duurder worden t.o.v. externe (usb)schijven of SATA schijven.

Sata schijven zijn ook veel goedkoper per Mb dan ATA/EIDE schijven.

Toegevoegd na 2 minuten:
! TB Sata 2 intern is toch nog weer een beetje goedkoper dan 1 Tb USbB 2.0 Extern.
rose