Als ik mijn computer meer RAM geef is die dan sneller?

Ik wil graag dat mijn computer sneller is, werkt het als ik meer RAM kaarten toevoeg? Als het goed is kan mijn computer er 4 hebben.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
4.5K
Ritsuka
9 jaar geleden
je hebt 4 ram slots dus, maar hoeveel gb ram kan je pc maximaal hebben? welke windows heb je?
wat ook wel goed helpt is windows herinstalleren, moet je wel goede backups hebben, maar dan heb je een schone installatie.
Ritsuka
9 jaar geleden
wat je ook kunt doen is een SSD kopen, die als C schijf zetten en daar Windows op herinstalleren, en je oude schijf als D schijf zetten.
Poet
9 jaar geleden
RAM erbij helpt vaak wel. Tip van Ritsuka ook. En/of in taakbeheer kijken wat er allemaal meedraait en automatisch mee-opstart elke keer. Daarvan al het onnodige uitzetten.

Het beste antwoord

Meer RAM is de goedkoopste manier om een computer iets sneller te maken. Dit geldt vooral bij Windows en werk programma's. Niet zozeer bij spelletjes. Wil je de laptop of pc daarvoor sneller hebben, dan heb je een goede grafische kaart nodig (deze kun je voor een laptop niet los kopen).
Windows gebruikt een deel van de harde schijf als RAM. Hoe kleiner het geheugen, hoe meer gebruik van de harde schijf gemaakt wordt. Het geheugen van de computer is echter véél sneller dan een harde schijf. Dus hoe groter dat geheugen, des te minder wordt er van de harde schijf gebruik gemaakt en daardoor is de pc of laptop sneller.
Dan komt het er ook op aan of je een 64 of een 32 bit systeem gebruikt. Bij een 32 Bit systeem heb je niet zoveel aan 4gb, omdat bij dit systeem maximaal iets over de 3gb aangesproken kan worden. Een 64 Bit systeem kan echter véél meer RAM gebruiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Meer ram helpt alleen als je nu te weinig hebt, dus eerst dat uitzoeken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als nu gebruik gemaakt wordt van de harde schijf voor zaken waarvoor het RAM te klein is wel. Opletten dat je wel gelijksoortig geheugen (ook qua grootte) in de 4 banken zet.