Hoe krijg ik meer verstand van computers?

Is er ergens uitleg over de hardware van computers, zoals videokaarten en processoren, etc. Graag een link waar alles duidelijk wordt uitgelegd.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
1.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
hallo, persoonlijk ben ik van mening dat je dit niet zomaar in een weekje leerd je moet er gewoon meebezig gaan en als je iets niet snap zoek je het op. Hier gaat een tijdje overheen. mvg,
Arrie
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goeie vraag dus een plus van mij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mee eens (behalve dan met "leerd", dat moet niet met een "d"), de opleiding Technische Computerkunde is niet voor niets een vierjarige HBO-studie....

Antwoorden (4)

Ik denk dat je met deze link http://www.pcleek.com/hardware-basics al een eind op weg komt, en anders is er via Google/Wikipedia zát informatie te vinden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Domweg linkjes plakken is niet de manier om je kennis te verrijken, alles begint bij een gezonde hoeveelheid enthousiasme en doorzettingsvermogen. Dat is de drive om je te verdiepen in een onderwerp zoals 'computers' Aangezien dit een onderwerp is met heel veel kanten en opties moet je een weg kiezen hierin. Uit jouw verhaal ligt je interesse kennelijk in de hardware.

Nou moet jij jezelf afvragen wát je wilt weten. Bijvoorbeeld 'waarvoor dient het videogeheugen' of 'wat is een hexa core processor' het letterlijk overtypen in Google geeft je al genoeg informatie wat je weer verder brengt.... zoals vele andere topics waar jij informatie over wilt hebben.

Abonneer je op een (goed) computerblad zoals CT of Chips
Volg fora die alle hardware mogelijkheden bespreken zoals bij tweakers.net of tomshardware.com en meng je vooral in de discussies die daar gaande zijn....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is precies zoals al genoemd werd, koop tijdschriften en lees veel. Ik heb vroeger honderden tijdschriften gelezen, was telkens weer bij een kiosk aan het kijken naar de nieuwste uitgaven. Heb echter nooit een abonnement gehad, maar koos telkens weer de tijdschriften uit aan de hand van de artikelen die op dat moment aktueel waren. Dit doe ik nu weliswaar niet meer, aangezien daar waar ik nu woon de tijdschriften geïmporteerd worden en duur zijn. Maar er is internet en daar heb je tal van forums. Ik laat nieuwsbrieven komen van bijvoorbeeeld Tom's Hardware. Daar worden nieuwe systemen in elkaar gezet, uitgelegd en je vergroot daardoor je kennis. Daarnaast bekijk ik ieder onderwerp van alle kanten en leer er zo meer over.
Je moet ook bedenken, dat de kennis die je vandaag vergaart, morgen al weer oud kan zijn. Echter wat je krijgt is een inzicht en een gevoel voor de logica die achter bepaalde dingen zit. Hierdoor kun je steeds sneller begrijpen wat er met bepaalde termen bedoeld wordt. Ik heb geen grote kennis van namen. Laatst had ik een heel stomme ontmoeting met iemand die hier in mijn plaats computers repareert. Hij vroeg me een verschil tussen twee bepaalde CPU's op te noemen. Om eerlijk te zijn, was ik zo verbluft dat ik niet eens een antwoord kon geven. En dat terwijl ik denk dat ik veel weet. Maar ik weet wel dat een systeem met een snelle i7 niet per sé sneller zal zijn dan een ander systeem met een i5. Het hangt dan weer van de andere componenten af..GPU, RAM, SSD of HD, moederbord enzovoorts...
Het vergaren van kennis en dit soort gevoel is een kwestie van opnemen. Ik ben al wat ouder en misschien niet meer zo snel in het opnemen van dit soort kennis. Als je jonger bent is het dan eenvoudiger. Maar ook dan, verwacht niet dat je het binnen een weekje geleerd krijgt. En eigenlijk is het ook geen grote moeite. Je leest en bekijkt wat je interesseert.
Een andere fantastische bron is ook natuurlijk Youtube. Daar wordt heel veel in uitgelegd. Vaak nog sneller dan een leesbron. Voorbeeld: laatst moest ik een oude videorecorder repareren. Ik zocht het model op Youtube op en ga ook aan wat er mis was met dat apparaat. En ik kreeg daadwerkelijk een mooie instructiefilm hoe ik het kon doen. Het is me gelukt ook! Ook wanneer ik iets niet weet over mijn laptop of pc... daar is altijd wel wat te vinden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Door je intensief met computers bezig te houden; bouw je eigen computer, vergelijk de hardware specs met verschillende benchmarks; doe eigen tests met verschillende drivers, componenten (video kaarten, CPU, kloksnelheden, HD's, RAIDs, netwerken etc etc). Daarmee ondervind je wat het verschil is tussen de configuraties.