Wat kun je verplaatsen naar een externe harde schijf?

Hallo,
ik ben van plan om een externe SSD te kopen (rond de 200 MB/s lees- en schrijfsnelheid). Deze is veel sneller dan de HDD die ik nu heb (ongeveer 100MB/s lees- en schrijfsnelheid).

Nu is mijn vraag:
Wat kan ik allemaal verplaatsen naar die SSD?

Wat ik weet is dat je je eigen documenten (en afbeeldingen, enz.) kunt verplaatsen en programma's, maar is er meer?

De dingen die je kunt verplaatsen, mogen niet essentieel voor de pc zijn, want dan moet ik altijd die schijf mee nemen, dus ik ga mijn windows systeem niet verplaatsen.

De snelheden zijn het maximale.

Voor degene die echt willen weten, waarom ik geen interne koop en alles overzet:
Mijn pc is vrij nieuw en al dat gedoe met die kabeltjes maken me bang dat er iets mee gebeurd en ik heb maar 1 schijf ingang in mijn pc, dus overzetten wordt een probleem
(natuurlijk kan ik wel een externe en een interne schijf kopen en eerst alles kopiëren naar externe en daarna terug naar de nieuwe interne schijf, maar dat kost veel geld.)

Toegevoegd na 17 uur:
Het zijn de kabeltjes niet echt, maar dat het OS niet goed overgezet wordt en dat ik dan alle gegevens kwijt ben als ik het opnieuw moet installeren. En dan moet ik het ook opnieuw betalen.

Als ik dan toch voor een interne zou gaan (zoals in de reacties op deze vraag) hoe doe ik dat met maar 1 poort voor een harde schijf?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
2.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is echt niks zo makkelijk en ongevaarlijk als het aansluiten van HDD's en SSD's in je PC. Je hebt geen schijfingang( 5,25" bracket nodig). Je kan een SSD zo in je kast gooien, voeding stekker en SATA stekker eraan en klaar. Een kind kan de was doen. Daarnaast is het kopen van een externe SSD echt zonde. Heb je wel op zijn minst USB 3 op die schijf aan te sluiten? Programma's kan je beter niet verplaatsen. Je kan wel programma's installeren op een externe schijf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een HDD moet je wel even netjes inschroeven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb een USB 3.0 poort en de SSD die ik op het oog heb ook.
Als ik toch voor een interne zou gaan, hoe zet ik bestanden en het OS over zonder het opnieuw te betalen, als ik maar 1 poort heb? En over de programma's: Wat je zegt bedoel ik eigenlijk ook ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom wil je het OS overzetten? Dat is wel essentieel voor je pc.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bertie2011 is logisch bezig. Een SSD is sneller dan zijn huidige interne schijf, dus de gouden regel dat je het OS nooit overzet op een externe schijf is niet meer zo rotsvast.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik kan me daar wel iets bij voorstellen, maar zeker dan, zou ik de SSD in de pc steken, zoals Mr.Tomaat al voorstelt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zou iemand me willen vertellen hoe ik dat moet doen, als ik maar 1 poort voor de harde schijf heb????? Zoals ik ook gevraagd heb in de reactie tegen MrTomaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nog een paar vragen:
Hoe kan ik de poort van de huidige schijf weten?
Hoe weet ik wat het formaat van de huidige schijf is?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bertie2011 Ik denk dat je een en ander verkeerd ziet. De poort die jij beschrijft, is dat het frontje op je kast wat je weg kan halen? Dat zegt namelijk niks. Je moet gewoon even je kast open halen (twee schroeven vaak). Dan zie je hoeveel plaats er over is voor HDD's /SSD's (SSD's kan je gewoon los in de kast flikkeren(heb ik ook zo in mijn kast gelegd). Hoeveel schijven je aan kan sluiten ligt aan het aantal SATA kabels die vrij hebt op je moederbord (en hoeveel SATAstroomkabels je aan je voeding kan koppelen). SATA (data)
http://nl.ign.com/pictures/articles/10096/108957.jpg SATA(voeding)
http://stuartconnections.com/products/Computers/Components/Cables/Power_Supply_Cables/J1520_8.5in/DSC07376w.jpg
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je over een PC praat en niet meldt dat het om een laptop gaat, gaat iedereen er vanuit dat je een desktop bedoelt. http://nl.hardware.info/reviews/4578/workshop-kopieer-hdd-naar-ssd-met-juiste-4k-alignment
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plus voor mrTomaat, alleen al voor het meedenken
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb nu een interne harde schijf gevonden: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/417417/Transcend-128-GB-SSD-harde-schijf-25-inch-SATA-III?ref=list deze zit op een dikke 500 MB/s lees en schrijf-snelheid,
i.p.v 200 MB/s. Kan ik deze met een kabel van SATA III > USB 3.0 verbinden met mijn laptop?
Hoeveel kabels heb ik hiervoor nodig en welke?
Ook heb ik dit gevonden, is dit iets?: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/673167/LogiLink-USB-30-Adapter-1x-SATA-combi-bus-157-polig-1x-USB-30-stekker-A-Zwart-Blauw?ref=list.com
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helaas staat er bij dat deze SATA Rev. 2 is en als dit betekent SATA II dan heeft het grote snelheidsbeperkingen. maar ik kan geen andere vinden... Misschien jullie wel?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
heb andere converters/behuizingen gevonden: hier staat bij dat hij een 6 Gb/s SATA aansluiting heeft, maar heeft externe stroom nodig:
http://www.allekabels.nl/na/0/1166564/usb-30-naar-sata-22pin-converter.html Hier staat niks over de sata, maar hij gebruikt 2 poorten, weten jullie of het past bij de ssd met 500 MB/s?
http://www.allekabels.nl/na/0/1165752/usb-30-naar-sata-22pin-converter.html Dit is een behuizing, er staat voor 6 Gb/s, maar een SATA II kan ook aansluiten op een SATA III maar heeft niet die snelheid, dus is deze geschikt?
http://www.allekabels.nl/na/0/1166660/hdd-behuizing-25-inch-sataide.html sorry voor het spammen met reacties...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat geeft niets hoor ;)
Maar heb je nou een laptop of niet?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Excuseer me. Ik lees net dat je een laptop hebt. In dat geval klep d'r af halen (vaak zo bij laptops kleiner dan 17" inch, of de klep van de harde schijf, bij laptops meestal groter dan 17" inch). Dan je SSD er in doen en dan aansluiten, dichtmaken, dichtschroeven, besturingssysteem erop zetten, en klaar is Bertie2011. Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En het overzetten met software als Macrium Reflect Free en een harde schijf met een externe dock aansluiten. Zo'n dock kost rond de € 20, maar je hebt ook goedkopere dingen: http://tweakers.net/pricewatch/301203/startech-punt-com-satdock25u-zwart.html.

Het beste antwoord

Echt veel winst zul je dan niet behalen met je SSD. Ik heb de mijne in de pc geplaatst. Daarvoor zijn speciale houders te krijgen en je kunt van te voren de hele inhoud van je bestaande hd (moet wel op de SSD passen) bit voor bit kopiëren. Dit kan met een programma zoals paragon partition manager.

Wat wil je eigenlijk bereiken. De dingen die je kunt verplaatsen mogen niet essentieel voor de pc zijn, want dan moet je die schijf meenemen. Dat wil zeggen dat je het niet over een pc hebt, maar een laptop? Kan me moeilijk voorstellen dat je een desktop meesleept.
In dit geval is het nóg gemakkelijker de bestaande HD te vervangen door een SSD. Onderkant van laptop het passende dekseltje openen, schroefjes losdraaien van je hd en voorzichtig uit het houdertje trekken. De SSD erin en de procedure andersom starten.

Mocht je dat alles niet willen...
In dit geval kun je haast alleen maar documenten, muziek, films en foto's meenemen. En natuurlijk je backup programma's en bestanden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het beste advies is om alleen je eigen bestanden naar de externe schijf te verplaatsen. Dat is eigenlijk ook het enige wat echt te verplaatsen is. Programma's zijn niet te verplaatsen, deze gebruiken vaak bestanden in verschillende mappen op de computer.

Nog verstandiger is om niet alleen de bestanden te verplaatsen maar ook regelmatig te back-uppen op een tweede schijf (dit kan dan gewoon een usb HDD zijn omdat die niet als werkschijf gebruikt wordt en dus niet supersnel hoeft te zijn).