mijn computer is gevallen en tikt nu heel hard, wat is dat en wat kan ik er tegen doen?

Toegevoegd na 10 minuten:
Hij gaat nog wel gewoon aan maar het is gewoon een keihard rotgeluid

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar hij start wel gewoon op?
Loopt de ventilator misschien aan?

Het beste antwoord

Dan moet je hem openmaken(waarschijnlijk zitten er schroeven aan de rechter kant gezien vanaf achter.) en dan kijk je even bij de ventilator. Let op dat je geen stroom op je computer hebt staan. Check alle ventilatoren en kijk verder ook nog of er niets los zit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel, is opgelost

Andere antwoorden (3)

Vermoedelijk is de harde schijf overleden (leespennetje losgeschoten). Gaat je computer nog wel aan en zie je iets op het scherm?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maak snel een backup... Je harde schijf is waarschijnlijk aan het sterven
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ok, wat kan het zijn... Aangezien je zegt dat je computer nog gewoon aan gaat zet ik mijn geld op je ventilator. Wordt het tikken erger als de ventilator harder gaat blazen?

Eventueel kun je de harde schijf demonteren (kun je bij de meeste laptops zo losklikken als je het juiste paneeltje opent op de onderkant, google anders even op "how to remove hard disk from ") en dan je computer aanzetten. Je computer zal niet normaal starten maar een foutmelding geven "Can't find boot disk" of iets in die trant, maar je hebt wel meteen informatie: als het ratelen weg is dan is het je harddisk, is het ratelen er nog dan is het wat anders (ventilator dus waarschijnlijk :) ).

Daarna kun je de computer uitzetten (power knop ingedrukt houden).

Welnu, als het je harddisk blijkt te zijn dan hoop ik dat je goede backups hebt; zo niet, harddisk er weer in, opstarten en duimen dat 'ie het nog doet, en onmiddellijk alle documenten/foto's/muziek etc. redden die er te redden vallen. Is het zeer belangrijke data, dan laten doen door iemand die dit kan zonder een seconde te verspillen. Is het nog belangrijker, dan niets aan doen maar naar een data recovery bedrijf brengen (maar dat kost veel geld).

En als het je harddisk NIET is dan tsja... harddisk eruit laten, ventilatortje (laten) repareren/vervangen en harddisk weer aansluiten en herstarten en you're back on track.

Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gaat hier waarschijnlijk niet om een laptop. De meeste computers zijn namelijk desktop PC's.